LinkedIn gebruiken als bedrijf: 10 tips om te netwerken

Gepubliceerd op 08/07/2020 in Tech, tips & tricks

LinkedIn is een heel krachtig netwerk met wereldwijd honderden miljoenen profielen. Daarom mag jouw onderneming op dit platform uiteraard niet onderbreken. Het is een geweldig kanaal om met boeiende mensen uit jouw sector in contact te komen. En natuurlijk kunnen ook klanten je zaak via LinkedIn leren kennen.

LinkedIn gebruiken als bedrijf: 10 tips om te netwerken

Hoe gebruik je LinkedIn als bedrijf? Die vraag beantwoorden we in deze blog. Ga met onze tips aan de slag om jouw zaak te helpen groeien …

1. Kies een duidelijke profielfoto voor je bedrijfspagina

Niet alleen kandidaten hebben een sterk profiel op LinkedIn nodig, ook jouw zaak moet tussen miljoenen andere ondernemingen opvallen. Onderschat de kracht van LinkedIn niet, want met een goed profiel heb je de kans om hoog in de resultaten van zoekmachines zoals Google, Yahoo! en Bing te verschijnen.

Zoals op elk sociaal medium begint het aanmaken van een pagina met het kiezen van een goede profielfoto. In het geval van jouw zaak kan dat heel eenvoudig zijn als je over een logo beschikt. Een logo is voor veel mensen het herkenningspunt van je zaak. Zorg er wel voor dat het logo is aangepast aan de afmetingen van LinkedIn (400x400), zodat de kwaliteit hoog genoeg is.

Als coverafbeelding zou je kunnen kiezen voor een beeld dat je zaak op een mooie manier weergeeft. Bijvoorbeeld een leuke foto van je team of je werkomgeving. Studies hebben aangetoond dat pagina’s met visuals aanzienlijk meer bezoekers over de vloer krijgen.


2. Geef de belangrijkste informatie over je zaak weer

Wanneer je het profiel van een kandidaat hebt bekeken, wil je graag weten welk vlees je in de kuip hebt. Omgekeerd willen bezoekers van je bedrijfspagina ook voldoende informatie over je zaak krijgen. Het ‘over ons’-gedeelte is dan ook het eerste stukje van je pagina dat mensen bekijken.

Maak dus een duidelijke omschrijving van wat je zaak doet en waar je voor staat. Ook klanten zouden je langs deze weg kunnen vinden, dus is het ook geen slecht idee om je services en producten in de verf te zetten. En natuurlijk mag je niet vergeten om je contactgegevens achter te laten.

Dit stukje is ook cruciaal voor zoekmachines. Zorg dus dat de tekst aangepast is aan de vereisten van SEO. Wat houdt dit precies in? Aangezien Google enkel het eerste stukje zal tonen, moet je voor een aantrekkelijke opening kiezen. En denk ook na over de zoektermen die mensen gebruiken om op jouw pagina uit te komen. Ook die woorden moeten vooraan in je tekst staan.

Gebruik de website van je zaak als inspiratie voor je LinkedIn-pagina. Wat dat laatste betreft, staan wij paraat om je te helpen. Met Bizz Online ontfermt een persoonlijk toegewezen digitaal expert zich over jouw website.


3. Publiceer regelmatig nieuwe berichten

LinkedIn werkt zoals ieder ander sociaal medium en een pagina moet bijgevolg actief genoeg zijn om de aandacht van volgers te trekken en te houden. De beste berichten zijn authentiek en relevant. LinkedIn wordt soms zelfs als een soort blog gebruikt. Door als expert over bepaalde onderwerpen op de voorgrond te treden, vergroot je de geloofwaardigheid van je pagina en uiteraard van je zaak.

Zorg er hoe dan ook voor dat je lezers meerwaarde halen uit wat je met hen deelt. Dat kan gaan van nuttige informatie en updates over je zaak tot interessante nieuwtjes over de sector waarin je actief bent. Uiteraard mag je hier relevante foto’s en video’s aan toevoegen. Je mag zelf kiezen met welke tone of voice je bezoekers aanspreekt, maar wees niet te informeel. In tegenstelling tot Facebook wordt LinkedIn vooral in een zakelijke context gebruikt.


4. Deel je vacatures op LinkedIn

Veel mensen gebruiken LinkedIn ook als een soort vacaturesite. Daarom is het belangrijk om je vacatures zeker via dit kanaal te delen. Ook in België is LinkedIn een populair medium. Meer dan drie miljoen landgenoten hebben er een profiel. Je vindt er niet alleen ervaren professionals, maar ook jonge werkzoekenden en studenten die met de nieuwste kennis van zaken een frisse wind door jouw zaak laten waaien.

Vraag zeker ook aan je huidige medewerkers om je bedrijfspagina te volgen. Op die manier zien zij je berichten en vacatures meteen en kunnen ze die delen met mensen in hun persoonlijke omgeving. Misschien zijn ze wel verbonden aan een voormalige studiegenoot die op zoek is naar een nieuwe uitdaging?


5. Beetje budget over? Adverteer dan op LinkedIn

Heel wat zaken hebben intussen een spaarpotje dat ze op de sociale media mogen spenderen. Als je over een beetje budget beschikt, raden we aan om dat geld zeker in LinkedIn te investeren. Heb je bijvoorbeeld een heel sterk bericht gemaakt? Dan kan je het organische bereik ervan uitbreiden door ermee te adverteren.

Met zo’n bericht toon je potentiële contactpersonen van je netwerk meteen wat je voor hen kunt betekenen. Bovendien kan je deze berichten toespitsen op mensen die echt interessant zijn voor je zaak. En natuurlijk is een advertentie ook de beste manier om nog meer relevante kandidaten voor een vacature te bereiken.


6. Promoot je LinkedIn-pagina ook via andere kanalen

Deel je pagina zeker ook via andere kanalen, zoals bijvoorbeeld de website van je zaak. Plaats het logo van LinkedIn – iedereen herkent dit meteen – op een strategische plaats, zodat bezoekers van je site in hooguit enkele clicks je pagina kunnen beginnen volgen.

Heb je een nieuwsbrief? Vergeet dan zeker niet om een uitnodiging voor LinkedIn onderaan in je mail op te nemen. LinkedIn mag ook zeker onder de handtekening van je andere correspondentie via e-mail staan. Zelfs op je naamkaartje mag je LinkedIn opnemen. Net zoals jij nemen andere professionals dit medium heel ernstig, dus de kans bestaat dat ze je zaak later nog zullen opzoeken.

Je kanalen op de sociale media horen natuurlijk allemaal een mooi plekje op de website van je zaak te krijgen. Hulp nodig? Vertrouw met Bizz Online op een van onze digitale experts die zich persoonlijk met jouw site zal bezighouden.


7. Neem deel aan discussies

We mogen natuurlijk vooral niet vergeten dat LinkedIn een sociaal medium is, en dus is interactie erg belangrijk. Je zou het initiatief kunnen nemen door een groep op te richten, maar zorg er minstens voor dat je zelf een aantal relevante groepen volgt. Hier kom je interessante content tegen en ontmoet je vast nieuwe contacten. Ga zelf ook in dialoog via discussies, want zo toon je dat jouw zaak een interessante bijdrage in de sector levert.

Van zodra een groep toonaangevend genoeg is, zal het imago van je zaak daar de vruchten van plukken. Je vindt hier nieuwe klanten, nieuwe zakelijke partners en natuurlijk ook potentiële medewerkers.


8. Voeg showcasepagina’s toe aan je profiel

Heeft jouw zaak verschillende soorten diensten of producten? Dan moet je zeker enkele showcasepagina’s aanmaken. Hiermee vestig je de aandacht op aparte services, producten, merken, afdelingen van je bedrijf, … Zo bereik je de specifieke doelgroepen op wie de inhoud van zo’n pagina gericht is. Behandel deze pagina’s dus met dezelfde zorg als de rest van je profiel. Je zou er wel eens goede zaken mee kunnen doen.


9. Vraag je klanten een aanbeveling te doen

Mensen kunnen via LinkedIn een aanbeveling van een voormalige werkgever of collega krijgen, maar ook tevreden klanten hebben de mogelijkheid om jouw zaak aan te bevelen. Wanneer je hiermee kunt uitpakken, zullen bezoekers van je profiel meteen een hogere waardering aan je profiel geven. En natuurlijk mag je die aanbevelingen ook via andere kanalen delen. Denk maar aan je website.


10. Volg de statistieken van je LinkedIn-pagina

Nog een voordeel van sociale media: je ziet in real-time hoeveel mensen je bereikt. Ook LinkedIn biedt een hoop interessante statistieken over het bezoek van je profiel. Je ziet zelfs waar je volgers werken, uit welk land of uit welke stad ze afkomstig zijn, etc. Handig dus, want meten is weten!


En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business