Een eigen website laten maken: wat is de prijs ervan?
Gepubliceerd op 18/07/2022 in Tech, tips & tricks
Een eigen zaak starten vraagt passie, doorzettingsvermogen en zichtbaarheid. Zonder gezien te worden, is het knap lastig om klanten aan te trekken. Een website laten maken is dan ook een must om klanten aan te trekken.
Wil je je eigen website laten maken voor je bedrijf, een webshop laten maken of misschien zelfs een online portfolio uitbouwen? Dan ben je vast gaan googelen hoe je dat precies moet aanpakken. Er bestaan ontelbaar veel bedrijven, platformen en freelancers die je willen helpen met het maken van een website. De prijzen kunnen daarom heel erg uiteenlopen. Want hoeveel kost een website nu precies?
De kostprijs van een website is afhankelijk van heel wat verschillende factoren én van prijsverschillen bij de firma’s die je aanschrijft voor een offerte. We kunnen dus moeilijk richtprijzen geven voor jouw specifieke site, maar dit zijn alvast de factoren die een grote rol spelen in de prijs:
Wat kost het maken van een website?
1. Het aantal pagina’s
Een simpele website met 1 tot 5 statische pagina’s zal logischerwijs een heel stuk goedkoper zijn dan bijvoorbeeld een website laten maken voor een overheidsinstantie met tal van pagina’s en categorieën.
2. De complexiteit van je website
Wil jij allerlei content van social media integreren, video’s laten afspelen of een caroussel met foto’s tonen, je bezoekers een quiz laten invullen of misschien zelfs live data laten zien? Dan zal de achterliggende code een stuk complexer zijn en dus ook meer geld kosten.
3. Het gebruikte platform of CMS-systeem
Het content managementsysteem (CMS) is het platform dat je gebruikt om je website op te bouwen. Het bekendste is zonder twijfel WordPress, maar je hebt er nog veel meer zoals bijvoorbeeld Joomla of Drupal. Daarnaast heb je nog platformen die je toelaten zelf een site te bouwen via hun eigen drag-and-drop editor, zoals bijvoorbeeld Wix. Er zijn ook verschillende platformen specifiek om een website te laten maken voor een webshop.
4. De hosting
Elke website heeft hosting nodig. Webhosting is een dienst die particulieren of bedrijven ruimte aanbiedt voor het opslaan van informatie, afbeeldingen, of andere inhoud die toegankelijk is via een website. Om snelheid en veiligheid te garanderen en ervoor zorg te dragen dat een webpagina of een website altijd beschikbaar is, worden deze opgeslagen bij een hostingbedrijf. Kies steeds voor een hostingbedrijf met jarenlange ervaring zodat je gegevens veilig zijn en je geen problemen ondervindt.
5. De domeinnaam
De domeinnaam is de naam van jouw professionele website die je in de adresbalk te zien krijgt. Het is het unieke adres van jouw nieuwe website, dus kan je ook geen domeinnaam kiezen die al in gebruik is. In de meeste gevallen koop je je domeinnaam samen met je hosting.
Denk daarnaast ook goed na over hoe je de website gaan opvullen. Zal je zelf de teksten schrijven of laat je dat over aan een professionele copywriter zodat je pagina’s ook scoren in Google dankzij zoekmachine optimalisatie? Kies je voor stockfoto’s of laat je een professionele fotograaf leuke beelden maken in het kader van je online marketing? Ook dan kunnen de kosten aardig oplopen.
Kan ik zelf een website bouwen?
Je kan je website zelf maken om de kosten te drukken, op voorwaarde dat je enkel een simpele website wil, met weinig pagina’s, een paar stockfoto’s en zonder unieke functies. Dan ontwerp je zelf de lay-out aan de hand van een template of een drag-and-dropsysteem. De hosting en domeinnaam krijg je dan via het platform dat je gekozen hebt, maar meestal krijg je dan geen unieke url. Die krijgt vaak de naam van het platform achter je eigen naam, bijvoorbeeld www.jouwbedrijf.wordpress.com. Wil je een website op maat gemaakt, dan zal je een professional moeten inschakelen.
Je website laten maken door een professional
Je kan je website ook volledig laten maken door een freelance webdesigner of een gespecialiseerd bedrijf. Dan kan je elk onderdeel ook zo hard personaliseren als je zelf wil. Vaak regelt deze freelancer of het bedrijf ook de hosting en de registratie van de domeinnaam, al kan je dat ook zelf doen. Houd er wel rekening mee dat je de werkuren van deze mensen zal moeten vergoeden en dat dat bedrag aardig kan oplopen.
Een heel belangrijk aandachtspunt is dat je ook een gebruiksvriendelijke website hebt op een smartphone of tablet. Onze websites en webshops worden tegenwoordig op mobiele toestellen bekeken en een gebruiker haakt meteen af als de site niet snel genoeg laadt of niet gebruiksvriendelijk is. Of je nu je website zelf ineensteekt of hem volledig op maat laat maken, check steeds of hij wel mobile friendly is.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?
Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Verder staat er ook steeds een digitale adviseur klaar om al jouw vragen te beantwoorden en bieden we je een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en hosting op onze Proximus-servers.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s