Druk je klanten op het hart dat je er voor hen bent
Gepubliceerd op 30/03/2020 in Service
Net als vele andere Belgische ondernemers moest Élodie Wilmès haar activiteiten staken als gevolg van de maatregelen die onze overheid oplegde om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Plots regende het telefoontjes van koppels die hun trouwfeest wilden uitstellen. Maar hoe ga je daar als zelfstandige mee om? Élodie heeft wel een paar ideetjes... Je kunt haar mindset perfect samenvatten in drie woorden: anticiperen, communiceren en positief blijven.
De drie gouden tips van Élodie Wilmès:
- Hou de dialoog open: communiceer op regelmatige tijdstippen met je leveranciers en klanten. Stuur ze persoonlijke berichtjes, deel je gevoelens.
- Vind jezelf opnieuw uit: denk na over de werking, strategie, aanpak... van je bedrijf. Neem de tijd om je werk zo goed mogelijk te organiseren.
- Laat de moed niet zakken: blijf altijd positief, dat geeft kracht om de uitdagingen waar je nu voor staat te overwinnen.
Na haar rechtenstudies en een job als business coach, kriebelde het bij Élodie Wilmès om van haar passie (mooie liefdesverhalen) haar werk te maken. Als zelfstandig weddingplanner is ze van alle markten thuis. Élodie is organisatrice, decoratrice, bloemiste en ceremoniemeester tegelijk. Een viervoudige verantwoordelijkheid, die ze met een stralende glimlach ter harte neemt sinds de oprichting van Love & Tralala in 2015. Een prachtig sprookje waar het lot nu een onverwachte wending aan geeft...
Waarom ben je als weddingplanner begonnen?
'Ik zie mezelf als een hopeloze romanticus. (Lacht) Ik hou ervan mensen gelukkig te maken, een sprankeltje magie toe te voegen aan hun al zo mooie liefdesverhaal... Het was dus maar een kwestie van tijd voor ik daar iets mee zou doen! Ik schreef eerst een blog over het onderwerp, voor ik in bijberoep huwelijksfeesten zou gaan organiseren. In 2015 waagde ik de sprong en ik begon voor mezelf. Het eerste jaar mocht ik al 15 tot 20 trouwfeesten verzorgen! Dat succes werd in de jaren daarna bevestigd en in 2018 richtte ik mijn eigen zaak op.'
Wat voor jaar zou 2020 worden?
'Een heel goed jaar, er zijn al 25 à 30 bruiloften geboekt. De eerste bruiloft staat eind mei gepland, op dit moment weet ik dus niet zeker of dat feest zal mogen doorgaan.'
Zullen deze inperkingsmaatregelen jouw activiteit doen stilvallen?
'Die kans is groot. Op dit moment is nog niet veel beslist. Iedereen wacht bang af hoe de situatie zal evolueren, alvorens knopen door te hakken. Maar omdat iedereen vermoedde dat deze maatregelen er op een dag wel zouden komen, besloot ik om niet bij de pakken te blijven zitten: een week voor de eerste maatregelen bood ik al online mijn diensten aan.
De mensen konden bloemen laten leveren bij hen thuis of bij een geliefde, of een kit bestellen om zelf een boeket samen te stellen. In een livevideo op Instagram gaf ik een cursus bloemschikken. Ik speel met het idee om nog eens zo'n filmpje te maken, tenminste als ik volgende week kwaliteitsbloemen te pakken kan krijgen.'
Een schot in de roos?
'Zeg dat wel! Ik heb een veertigtal bestellingen binnengekregen. Mijn klanten waren laaiend enthousiast. We hebben samen een leuke tijd beleefd live, en na afloop heb ik een Instagramstory gemaakt met foto's van de sessie. Dat ik de mensen in deze bizarre tijden een beetje kon opbeuren en troosten, dat was heel belangrijk voor mij.
De bloemen die ik overhad, kon ik gebruiken om anderen gelukkig te maken. Gaelle, directrice van het woonzorgcentrum in Watermaal-Bosvoorde, belde me omdat ze de bewoners en zorgkundigen in de bloemetjes wilde zetten. In deze tijden mogen we hen zeker niet over het hoofd zien. Samen hebben we veel mensen gelukkig gemaakt! De directrice was in de zevende hemel. Ze is de ruikers zelf bij mij komen afhalen.'
Heb je nog andere initiatieven bedacht?
'Ik zou graag nog een online wedstrijd organiseren op Instagram, waarbij ik het materiaal lever waarmee de deelnemers aan de slag kunnen. Het probleem is dat mijn hoofdleverancier, een Nederlander, op dit moment niet meer werkt. Ik zoek nog een oplossing.'
Hoe gaat het volgens jou van hier verder?
'Het belangrijkste, op dit moment, is volgens mij communicatie. In contact blijven met leveranciers, prospects, geliefden. Een positieve boodschap de wereld in sturen, zodat iedereen de moed erin houdt, veel blijk geven van steun en solidariteit.'
Communiceer je veel op sociale netwerken?
'Ja, al jaren! Instagram is een zeer belangrijk medium voor mij. Ik gebruik het alle dagen, en niet alleen maar voor mijn werk. Ik deel er graag op wat ik doe en hoe ik mij voel.
Meer dan ooit rekenen we op sociale media om in contact te blijven met onze community. Bovendien krijg ik er massa's lovende reacties op. Dat werkt zeer bemoedigend in deze moeilijke periode.'
Hoe zien je dagen er tegenwoordig uit?
'Ik ben iemand die leeft op lijstjes. Per dag neem ik mezelf voor drie taken voor mijn werk te doen. Ik probeer daar ook niet in te overdrijven, zodat ik nog genoeg tijd over heb voor mezelf: om aan yoga te doen, te mediteren, vrienden te bellen... Wie het hoofd in deze situatie boven water wil houden, moet ook aan zichzelf denken.'
Nu er zoveel trouwfeesten geannuleerd zijn, welke taken kun je wel nog doen?
'Aan elk feest gaat een hoop voorbereiding vooraf. Dat is een deel van mijn werk dat ik makkelijk van thuis kan doen. Voor de praktische zaken sta ik in nauw contact met de zalen, traiteurs, leveranciers enz.
Het menselijke contact onderhoud ik via Skype. In mijn woonkamer leer ik ieder bruidspaar beter kennen: hun verhaal, hun verwachtingen. Ik toon ze dat ik altijd voor hen klaarsta, ook om hen te troosten, dat is het allerbelangrijkste.'
Ga je deze periode aangrijpen om dingen te doen waar je voorheen niet de tijd voor vond?
'Dit is volgens mij de ideale gelegenheid om fundamenteel werk te verrichten. Zoals de administratie, waar veel zelfstandigen mee achterlopen... (Lacht) Maar ik zie er ook een kans in om even stil te staan bij wat ik nu juist precies doe. Is mijn manier van werken de juiste manier? Moet ik mijn strategie bijsturen? Zijn er nieuwe domeinen die ik nog moet verkennen? Nu we eindelijk genoeg tijd hebben om terdege over die essentiële vragen na te denken, mogen we die kans niet aan onze neus laten voorbijgaan.'
Niet zo lang geleden heb je trouwens een website gelanceerd...
'Dat klopt. Op de website zal ik zelf mijn mooiste verhalen kunnen toevoegen, de trouwfeesten waar ik een aandeel in heb gehad. Geen mooiere manier om mijn realisaties in de spotlights te zetten.'
Wat is jouw advies aan andere ondernemers?
'Het allerbelangrijkste voor mij is dialoog. Niemand ontsnapt aan deze crisis. Daarom is het zo belangrijk dat je je medeleven betuigt: aan je leveranciers maar evengoed aan je klanten, want zij rekenen op jou. Het kan ook helpen als we als kleine zelfstandigen solidair zijn met elkaar. Daarom stuur ik hen regelmatig persoonlijke boodschappen met positieve vibes door.
Daarnaast, en ik val in herhaling, moet je ook de tijd nemen om even stil te staan bij je aanpak. Denk na over je procedures en strategie, zodat je nog meer mensen op hun wenken kunt bedienen zodra het leven weer z'n gewone gangetje gaat.
Je wilde eindigen op een positieve noot...
'Mijn laatste tip: blijf positief! Laat de moed niet zakken in deze donkere tijden. Met de juiste houding kunnen we een mooi vervolg breien aan al onze projecten.'
Volg Élodie op Instagram of neem een kijkje op haar website.
Katleen
Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!