Internationaal ondernemen: een inspirerend succesverhaal

Gepubliceerd op 26/09/2018 in Inspiratie

Zaken doen met het buitenland: welke ondernemer droomt er niet van? En waarom zou je die ambitie niet gewoon waar kunnen maken? Het fotografiebedrijf dat Claude Smekens (64) ooit samen met zijn vrouw uit de grond stampte, bewijst dat het kan.

Internationaal ondernemen: een inspirerend succesverhaal

Claude zit al bijna 30 jaar in het vak. Hij begon als dorpsfotograaf, maar gooide 15 jaar geleden het roer helemaal om: hij ruilde zijn analoge camera in voor een digitale en legde zich toe op interieurfotografie. Een beslissing die hem geen windeieren heeft gelegd. ‘Als ondernemer moet je evolueren’.

Een succesvol traject in eigen land leidde al gauw naar meer. ‘Na een tijdje werd mijn werk opgemerkt door een agentschap in Engeland’, vertelt Claude. ‘Ik kreeg de vraag of ze mijn foto’s mochten promoten. Uiteraard heb ik ja gezegd. Wat had ik te verliezen?’

Kwaliteit komt altijd bovendrijven

Voor hij het goed en wel besefte, stond zijn werk te pronken in Britse en Australische interieurtijdschriften. ‘Dat wekte dan weer de interesse van een Italiaans agentschap. Het leverde ons opdrachten op voor Vogue, Marie Claire, AD Russia, AD Italy en andere prestigieuze bladen’.  

Het verhaal van Claude toont aan dat kwaliteit altijd komt bovendrijven. Zijn werk verkoopt als het ware zichzelf. ‘Ik heb een Engelstalige website die regelmatig wordt aangepast, maar verder hoef ik niet al te veel promotie te voeren. We zijn amper actief op sociale media. Mijn vrouw en ik doen alles zelf, dus je moet keuzes maken. Een goed team kan veel bereiken, ook al zijn we dan maar met z’n tweetjes’.   

Internationaal durven denken

Sommige ondernemers krijgen last van koudwatervrees wanneer het buitenland lonkt. Dat is volgens Claude nergens voor nodig. ‘Uiteindelijk gaat het overal hetzelfde. Je moet op tijd aanleveren, deadlines halen. En hard werken, natuurlijk. Anders kom je er niet. De internationale belangstelling voor ons werk is alleen maar een stimulans om steeds weer onze grenzen te verleggen’.  

Is er dan helemaal geen verschil tussen België en de rest van de wereld? ‘Toch wel. Er is een zekere taalbarrière, al valt dat in onze sector best mee. De voertaal is het Engels. Niet alle klanten zijn even taalvaardig, maar meestal zijn er nauwelijks communicatieproblemen’. 

Een beetje extra hulp nodig om internationaal zaken te doen? Op de website van Flanders & investment trade lees je per land hoe je de eerste stappen op de markt kan zetten.

Wederzijds vertrouwen

En verder? ‘Het buitenland stelt soms hogere eisen, bijvoorbeeld qua exclusiviteit en ondersteuning. Vooral in Amerika is dat het geval. Maar ze betalen ook beter’.

 Zelfs met een land als Rusland verlopen de contacten erg vlot. En als er toch eens ruis op de lijn zit, dan wordt dat altijd uitgepraat. ‘We hebben nog nooit juridische stappen moeten zetten omdat er niet correct betaald werd. Als je de dingen niet laat slabakken en alles fatsoenlijk opvolgt, dan wordt dat beloond. Een goede verstandhouding met je klanten is het belangrijkste wat er is’.  

Nader kennismaken met Claude Smekens Photography kan op www.claudesmekens.be
 

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business