Gebouw nodig voor je zaak? 10 vragen die je moet stellen

Gepubliceerd op 24/04/2019 in Tech, tips & tricks

De zoektocht naar het ideale gebouw voor je zaak kan een tijdje duren. Je wil immers een plaats vinden waar je medewerkers zich thuis voelen, en natuurlijk is de ligging ook voor je klanten erg belangrijk. Hier zijn tien vragen die je jezelf moet stellen over wat een nieuw bedrijfsgebouw precies moet bieden.

Gebouw nodig voor je zaak? 10 vragen die je moet stellen
  1. Hoeveel ruimte heb je nodig voor je zaak?

    Heb je enkel kantoorruimte nodig of moet je ook allerlei toestellen installeren? Bedrijven die iets produceren, hebben doorgaans meer plaats nodig dan pakweg een boekhoudkantoor. Zorg dus zeker dat je voldoende ruimte hebt, maar vermijd ook dat er hele kamers leeg staan. En als je klanten in je zaak moet ontvangen, kan het ook nuttig zijn om daar rekening mee te houden.


  2. Wat is de beste locatie voor je zaak?

    Die klanten zijn ook belangrijk bij de keuze voor een locatie. Als ze je vlot moeten kunnen bereiken, kan je best een pand zoeken in de regio waar de meeste van je klanten zijn gevestigd. En hou ook rekening met je medewerkers. Zeker als je zaak verhuist, wil je niet dat ze plots een uur langer onderweg moeten zijn.

    Moet je zaak producten afleveren? Dan kan de locatie met betrekking tot verkeer ook van belang zijn. Wil je bijvoorbeeld in het centrum van een stad zitten of juist niet? Heb je vlot toegang tot een snelweg nodig? Allemaal vragen die de locatie van je nieuwe bedrijfsgebouw mee bepalen.


  3. Hoeveel mag een nieuw bedrijfsgebouw kosten?

    Natuurlijk wil je na een half jaar al niet opnieuw moeten verhuizen, omdat je de kosten van je nieuwe gebouw niet meer kunt dragen. Maar ga ook niet voor de goedkoopste optie, want dan zal je mogelijk al gauw weer willen vertrekken.

    Stel jezelf de vraag of je de huurprijs van een kantoor of pand de komende drie maanden kunt betalen. Controleer ook zeker of er nog extra kosten bij kunnen komen, zoals voor parking of onderhoud. En vergelijk de prijs eens met die van andere gebouwen in de omgeving. Zo weet je meteen of je al dan niet een goed deal krijgt aangeboden.


  4. Is het een optie om een kantoorgebouw te delen?

    Steeds meer zaken, vooral startups, kiezen ervoor om een gebouw met andere bedrijven te delen. Dat is goedkoper, je ziet elke dag veel volk, en je kunt misschien nog nuttige contacten leggen. In dat geval deel je bijvoorbeeld bepaalde ruimten om te vergaderen, eten of ontspannen.


  5. Is alle infrastructuur aanwezig?

    Nieuwe gebouwen moeten normaal van alles voorzien zijn, maar zeker in oudere panden loont het de moeite om eens te checken hoe het bijvoorbeeld met de internetverbinding gesteld is. Zeker als je activiteiten zich online afspelen, wil je toch vermijden dat je verbinding voortdurend onderbroken of traag is. Je zou de eigenaar van het gebouw bijvoorbeeld eens kunnen vragen om een ‘speed test’ te mogen doen.

    Voor een goede internetverbinding op kantoor kan je ook op Bizz Office beroep doen. Dan geniet je op het werk van onbeperkt internet en bellen naar vaste lijnen.


  6. Is er voldoende parking beschikbaar?

    Zowel voor je klanten als je medewerkers is het belangrijk dat ze vlot kunnen parkeren. Je wil immers niet dat ze zelf een oplossing moeten zoeken of moeten betalen om hun auto tijdens de werkuren kwijt te kunnen. Denk dus zeker op voorhand even na over het aantal parkeerplaatsen dat je dagelijks ter beschikking moet hebben.

    Voor je personeel kan het ook een optie zijn om een bedrijfsgebouw te kiezen dat met het openbaar vervoer vlot bereikbaar is.


  7. Is er genoeg licht aanwezig?

    Zowel voor jou als je collega’s is het aangenamer om in een goed verlichte ruimte te werken. Als het even kan met zoveel mogelijk natuurlijk licht. Uit onderzoek is al gebleken dat de productiviteit van mensen in een kamer met veel zonlicht aanzienlijk toeneemt. Bovendien is het ook beter voor de gezondheid van je medewerkers: ze zullen beter slapen en minder vermoeid komen werken.


  8. Is er ruimte om te groeien?

    Misschien is uitbreiden niet snel aan de orde, maar je moet er wel rekening mee houden bij het kiezen van een nieuw pand. Als je financieel niet in staat bent om nu al een grotere ruimte te huren, probeer dan goede voorwaarden te onderhandelen, zodat je de lease ooit snel kunt stopzetten. Of vraag om als een eerste in aanmerking te komen wanneer een grotere ruimte in hetzelfde gebouw beschikbaar wordt.


  9. Stuur je het juiste signaal naar je klanten?

    Zeker als je klanten over de vloer krijgt, kan het pand hen iets leren over hoe de zaken gaan. Overdrijf je met luxe en comfort, dan kunnen je klanten mogelijk denken dat ze te veel betalen voor je producten of diensten. Maar als je voor een armzalig pand kiest, dan gaan ze zich misschien de vraag stellen of je zaak financiële problemen heeft.


  10. Heb je de voorwaarden allemaal goed gelezen?

    Het beste advies is: take your time! Ook als je het ideale pand gevonden hebt, hoef je je niet te haasten om je krabbel onder een contract te zetten. Lees alle voorwaarden nog eens goed na! Sommige eigenaars zullenverborgen, extra kosten in de tekst hebben verwerkt. En controleer ook goed de periode van de lease. Je wil immers niet plots op straat worden gezet. Te vaak verhuizen is niet goed voor het imago van je zaak!


Van zodra je het ideale gebouw op de perfecte locatie gevonden hebt, moet je er natuurlijk voor zorgen dat alle infrastructuur aanwezig is. Met Bizz Office kan je onbeperkt surfen op het internet, en bellen met en naar vaste lijnen.

Je zaak krijgt ook een eigen e-mailadres, een .be domeinnaam voor je website, én opslagruimte in de Cloud. En alsof dat nog niet genoeg is, heb je de keuze om er zonder extra kosten Proximus TV bij te nemen.

Kies nu voor Bizz Office!

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business