Vrij beroep en gezondheidszorg: je voorschrift voor een goede indruk online

Gepubliceerd op 15/07/2022 in Tech, tips & tricks

Oefen je een vrij beroep uit in de gezondheidszorg? Een goede online aanwezigheid kan je activiteit vleugels geven. De coronacrisis heeft heel wat zaken duidelijk gesteld. Ontdek de ideale aanvangsdosis!

Vrij beroep en gezondheidszorg: je voorschrift voor een goede indruk online

1. Ontwikkel een website die makkelijk te vinden en te gebruiken is

Een website is de beste manier om online gezien te worden. Zorg er dus voor dat hij makkelijk te vinden en te gebruiken is. Zo wordt hij pas echt doeltreffend! Alle belangrijke informatie moet direct toegankelijk zijn voor de patiënt: adres, specialisatie(s), aantal artsen, telefoonnummer, enz. Gebruik in je teksten de zoektermen die voor je beroep het populairst zijn zodat je site goed scoort in de zoekresultaten. Registreer je om je zichtbaarheid te vergroten ook op specifieke websites zoals beroepengidsen.

2. Bied online diensten aan

Online aanwezigheid verbetert je bereikbaarheid en de communicatie met je patiënten. Denk bijvoorbeeld aan afspraakherinneringen per e-mail of sms. Een andere zeer nuttige functionaliteit is de open agenda, waarmee patiënten rechtstreeks afspraken kunnen vastleggen zonder te bellen. 'Dit wordt steeds couranter, zelfs bij gezondheidswerkers zoals psychologen, kinesisten en diëtisten', legt Yohann Le Bris, digital marketing expert bij Proximus Business, uit.

3. Zet je expertise in de verf

Beter communiceren is meer dan afspraakherinneringen sturen. Met een website kun je je patiënten ook interessante inhoud aanbieden gebaseerd op je expertise. 'Het vrije beroep is een sterk merk. De beoefenaars ervan kunnen een geloofwaardig alternatief bieden voor de minder betrouwbare inhoud die op internet te vinden is', aldus de Federatie Vrije Beroepen. 'Als kinesist kun je informatie verstrekken over bijvoorbeeld revalidatie, training en voeding.'

4. Gebruik de sociale media

De sociale media bieden de gezondheidssector nieuwe kansen. Sportcoaches of sportscholen kunnen via Facebook en Instagram bijvoorbeeld in contact blijven met hun klanten en hun vragen beantwoorden. Volgens Yohann Le Bris van Proximus Business zijn de sociale media voor deze sector ook een goede plek om klantenfeedback te verzamelen. 'Dat kan bijvoorbeeld spontaan commentaar zijn of een reactie op een post. In ieder geval is het zeer belangrijk om te reageren, vooral in geval van negatieve feedback.'

5. Zet in op video

Het gebruik van video's is sinds de coronacrisis exponentieel gestegen. Doordat persoonlijk contact onmogelijk was, hebben veel beoefenaars van vrije beroepen, zoals artsen, psychologen, sportcoaches of dansleraars de stap gezet. Het aanbod varieert van online consultaties tot trainingsvideo's op YouTube. Door de nieuwe mogelijkheden die ze bieden, zijn deze diensten ook na de lockdown blijven bestaan. Dit is het jongste bewijs dat gezondheidswerkers alles te winnen hebben bij het gebruik van internet.

En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?

Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Verder staat er ook steeds een digitale adviseur klaar om al jouw vragen te beantwoorden en bieden we je een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en hosting op onze Proximus-servers.

Katleen

Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!

Andere artikels van Katleen