Wat is Google Ads en hoe gebruik je dit?
Gepubliceerd op 01/06/2022 in Tech, tips & tricks
Google geeft ons in slechts één click een antwoord op alle vragen waar we mee zitten. Zou het dan niet geweldig zijn als jouw zaak tussen de belangrijkste zoekresultaten zou mogen pronken? Met een goede website heb je dit gedeeltelijk zelf in de hand, maar je kunt met Google Ads ook doelgerichte advertenties kopen om een mooi plekje te reserveren en de concurrentie in de schaduw te zetten. In deze blog leggen we uit hoe je hiermee begint.
De cijfers durven wel eens variëren, maar ze liegen er niet om: Google is de populairste website op het internet. Dagelijks zouden meer dan 3,5 miljard zoekopdrachten via Google worden uitgevoerd. Van alle zoekmachines is Google dan ook ruim de grootste. Mensen stellen soms letterlijk vragen aan Google, ze gebruiken zoektermen, en vaak is Google de snelste manier om naar andere populaire sites, zoals Facebook of YouTube, te surfen.
Misschien biedt jouw zaak wel het antwoord op sommige vragen van surfers. Dan wil je uiteraard dat je website bovenaan de zoekresultaten staat. Je hebt dit voor een groot deel zelf onder controle als je website is aangepast om goed te scoren op het vlak van SEO, maar je kunt het lot ook een duwtje in de goede richting geven dankzij Google Ads. Dit zijn advertenties die doorgaans helemaal bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Surfers krijgen dus eerst je advertentie te zien en pas daarna alle andere resultaten.
Verwar Google Ads echter niet met Google Ad Manager. Met Google Ad Manager koop je reclameruimte aan op andere websites óf verkoop je zelf reclameruimte op jouw site aan andere adverteerders. Maar hoe werkt Google Ads? Wat kost het? En wat moet je weten om het maximum uit je advertenties te halen? Hieronder gaan we er dieper op in.
Hoe werkt Google Ads?
Wie regelmatig iets opzoekt via Google, heeft wellicht al gezien dat de eerste resultaten heel vaak advertenties zijn. Ze zien eruit zoals gewone zoekresultaten, maar Google onderscheidt de organische en betaalde links met een groen label. Dit wil dus zeggen dat je webpagina’s zelfs met een uitstekende SEO-strategie altijd achter de betaalde zoekresultaten zullen verschijnen. Het loont daardoor zeker om toch even na te denken of het kopen van een positie in de beste zoekresultaten voor jouw zaak interessant is.
Het grootste voordeel van adverteren via Google is het feit dat surfers doelgericht op zoek zijn naar een oplossing voor een probleem. Als jouw zaak die oplossing kan aanbieden, heb je dus meteen hun aandacht. Een relevante advertentie zal daardoor erg effectief zijn. De link naar je zaak verschijnt uiteraard alleen in zoekopdrachten die op jouw activiteiten gefocust zijn. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar een elektrische fiets wil immers geen advertenties van de lokale bloemist zien verschijnen.
Hoe doet Google dit? Het antwoord is eenvoudig: met zoektermen of sleutelwoorden. Wie op Google naar iets zoekt, doet dit door een trefwoord, een naam of zelfs een hele vraag in de zoekbalk in te vullen. Met Google Ads koop je dus een positie in de resultaten op basis van de zoekterm(en) die iemand ingeeft. Natuurlijk kan ook de concurrentie op dezelfde zoektermen bieden, waardoor een combinatie van factoren de uiteindelijke positie van je website in de zoekresultaten zal bepalen:
- Bij Google betaal je niet zozeer om in de resultaten te staan, wel om surfers te laten doorklikken. Daarom moet je een bod doen op een zoekterm en beslissen hoeveel je maximaal zou willen betalen voor een click. In de realiteit ligt het uiteindelijk betaalde bedrag wel iets lager dan je bod en je kunt dat bedrag ook altijd aanpassen.
- Google probeert altijd de minst relevante resultaten te filteren, en dat is ook bij betaalde links niet anders. Daarom geeft de zoekmachine een kwaliteitsscore aan advertenties om na te gaan hoe interessant jouw website is voor mensen die iets opzoeken. Vaak zijn er nog wel mogelijkheden om je advertenties te verbeteren.
- Daarnaast heeft Google nog een paar minimale drempels die een advertentie moet overschrijden vooraleer ze getoond kan worden. Die zijn dynamisch en kunnen verschillen op basis van de regio van de zoekopdracht of het apparaat van de gebruiker. Ook dit maakt de getoonde advertenties alleen maar relevanter. Wie bijvoorbeeld in Brussel een fiets wil kopen, heeft niets aan een winkel in Oostende.
Google past dus strenge filters toe, maar dat is alleen maar in het belang van je advertentie. Als je goed wil scoren, moet je dus wel een sterke advertentie samenstellen. Hoe je dat doet? We geven nu een paar tips om Google Ads efficiënter te gebruiken.
5 tips om meer uit Google Ads te halen
Wanneer je advertentie relevant is, groeit de kans dat Google je link zal weergeven. Je moet Google dus eigenlijk helpen om je advertentie tot bij het juiste publiek te brengen.
1. Denk goed na over je zoektermen
We hebben het al een paar keer vermeld: je succes op Google hangt af van zoektermen. Zorg dus dat je advertentie met de juiste woorden verbonden is, of sluit bepaalde negatieve zoektermen uit. Op die manier laat je Google niet alleen weten wat je zaak doet, maar ook wat je niet doet. Stel dat je een speciaalzaak in wijnen hebt, dan wil je vooral dat wijnliefhebbers je winkel vinden en niet zozeer verschijnen in de zoekopdracht van surfers die een bierwinkel of een algemene drankhandel zoeken. Zo vernauw je het zoekveld en wordt je advertentie dus veel relevanter.
Je kunt Google ook laten weten op welke manier een zoekterm moet matchen. Dat kan gaan van een brede zoekopdracht, inclusief synoniemen, tot een exacte match met één of meer zoekwoorden. Hoe breder je gaat, des te meer impressies je advertentie zal genereren. Maar door het zoekgebied te verkleinen, zal de relevantie van je link verhogen en stijgt dus ook de kans dat surfers zullen doorklikken.
2. Zorg voor een goede landingspagina
Dit wordt bij betaalde zoekopdrachten al te vaak over het hoofd gezien. Als je succes wil oogsten met reclamecampagnes, dan moet de website achter je berichten ook sterk en relevant zijn. Stel dat iemand met een vraag of probleem zit en op jouw link klikt, dan wil je van die bezoeker een klant maken. Zorg er dus voor dat bezoekers niet verloren lopen op je site of moeten zoeken naar het antwoord op hun vragen.
Zonder een sterke website of een relevante webpagina zullen bezoekers heel snel weer wegklikken. En dat kan de beoordeling van je site door Google beïnvloeden. Dit is dus een belangrijke basis voor al je zoekopdrachten.
3. Gebruik de volledige ruimte van je advertentie
Google toont verschillende velden om in te vullen bij het aanmaken van een advertentie. Het spreekt voor zich dat de kans op succes stijgt wanneer alles netjes is ingevuld. Een kort overzicht:
- Uiteindelijke URL: zorg dat je advertentie naar de meest relevante pagina leidt. Als je een product wil aanprijzen, kies je dus best voor de productpagina en niet de homepagina.
- Kop 1, 2 en 3: vervolgens moet je drie titels invullen. In de eerste zet je best een belangrijke zoekterm of de naam van je zaak. Denk goed na, want je hebt maar 30 tekens ter beschikking. De rest kan je in de tweede en eventueel ook de derde kop verwerken.
- Beschrijving 1 en 2: op deze lijnen moet je de surfer overtuigen van de relevantie van de zoekopdracht. Maak dus duidelijk waarom jouw zaak de oplossing voor hun probleem is.
Handig zijn ook de responsieve advertenties die Google aanbiedt. Hiermee geef je meerdere opties in en gaat Google op basis van een machine learning-model na welke combinaties het meest doeltreffend zijn.
4. Voeg extensies toe aan je advertentie
Extensies zijn niet verplicht, maar vormen wel een handige manier om je advertentie nog doeltreffender te maken. Er bestaan allerlei soorten extensies, bijvoorbeeld het toevoegen van een belknop zodat potentiële klanten meteen contact kunnen opnemen. Je kunt ook linken naar winkels die je producten verkopen of de nadruk leggen op het feit dat je bijvoorbeeld gratis thuis bezorgt of een klantendienst hebt die 24/7 bereikbaar is.
Deze extensies kunnen ook het verkeer op je website verhogen door links naar bepaalde pagina’s toe te voegen. Bijvoorbeeld om mensen naar een bestelformulier te leiden of een overzicht van de openingsuren van je zaak.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?
Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Verder staat er ook steeds een digitale adviseur klaar om al jouw vragen te beantwoorden en bieden we je een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en hosting op onze Proximus-servers.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s