Wat is Google Ad Manager en hoe werkt het?
Gepubliceerd op 28/01/2021 in Tech, tips & tricks
Je bedrijf is al goed vertegenwoordigd op het web dankzij je website en verschillende accounts op sociale netwerken. Maar wist je ook dat je al deze platformen kan gebruiken als reclame met Google Ad Manager? Deze door Google ontwikkelde tool is ongetwijfeld het meest complete platform voor advertenties, maar hoe werkt het?
Vanuit een marketingstandpunt is het internet een gigantische advertentieruimte. De mogelijkheden zijn eindeloos met websites, sociale netwerken, video's, zoekmachines enz. Het internet zorgt er dus voor dat we het publiek bereiken dat we willen bereiken met onze advertenties.
Online liggen de reclamemogelijkheden voor het oprapen dankzij tools als Google Ad Manager. Dit door Google ontwikkelde platform staat in voor de aanlevering, het beheer en het financiëren van advertenties. Het is echter niet hetzelfde als Google Ads. Bij Google Ads stel jij een betalende advertentie op die bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnt. Met Google Ad Manager koop je reclameruimte aan op andere websites óf verkoop je zelf reclameruimte op jouw site aan andere adverteerders. Maar hoe werkt Google Ad Manager in de praktijk? Je leest het hier.
Wat is Google Ad Manager?
Google Ad Manager is een eenvoudig en toegankelijk platform voor het beheer, de distributie en het financiëren van advertenties op het internet. Het platform combineert twee andere Googlediensten, namelijk Doubleclick for Publishers en Doubleclick Ad Exchange. Met de tool maakt Google Ad Manager het voor iedereen mogelijk om de reclameplatformen op een eenvoudige manier te gebruiken.
Met dit nieuwe platform beheer je alles op één plek: ad performance management, datamanagement, optimalisatietools, beveiliging en traffic monitoring. Maar om alles duidelijker voor te stellen, moeten we enkele andere tools van Google bespreken die hierin zijn ondergebracht:
- Display Network
Met het Display Network kan je gerichte advertenties tonen aan internetgebruikers. Zij zullen dan die advertenties zien terwijl ze op hun favoriete websites surfen of video's op YouTube bekijken. Met deze tool bereik je nieuwe klanten die misschien geïnteresseerd zijn in je diensten en producten of je creëert meer betrokkenheid bij bestaande klanten. Je kan je eigen advertenties maken door het toevoegen van tekst, afbeeldingen of video's. Vervolgens worden ze weergegeven op de favoriete websites van internetgebruikers die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. - AdSense
Deze tool is erg belangrijk voor je website. AdSense genereert een code die je op eender welke pagina van je site kan toevoegen. Die code is in feite een advertentie en elke keer een gebruiker op deze advertentie klikt, verdien jij geld. AdSense en het Display Network zijn aan elkaar gekoppeld omdat dankzij de tool jouw advertenties te vinden zijn op elke site die AdSense gebruikt.
Hoe werkt Google Ad Manager?
In feite is Google Ad Manager een soort marktplaats voor advertenties waar uitgevers of internetgebruikers advertenties kunnen kopen en verkopen. Met Google Ad Manager kunnen adverteerders dus veilingen opzetten voor hun advertenties die vervolgens worden gepubliceerd op websites die door Google AdSense zijn gecertificeerd. Via je Google Ad Manager-account krijg je toegang tot deze veilingen om ze op de website van je bedrijf te publiceren.
Er bestaan twee versies van Ad Manager, een gratis versie voor kleine bedrijven en zelfstandigen of een betalende versie voor grotere bedrijven: Ad Manager 360. Deze meer complete versie biedt meer gedetailleerde rapporten over je verschillende campagnes, heeft meer ondersteuning door Google en maakt gebruik van een meer precieze targeting voor elke advertentie. Zo werkt het:
- Eerst en vooral begin je met het maken van een "reclame-inventaris". Je bepaalt daarbij hoeveel reclameblokken er op de verschillende pagina's van je website beschikbaar zullen zijn. Ad Manager zal dan een tag (een code) genereren voor elk advertentieblok.
- Plaats deze tag vervolgens op je website of zelfs in je eigen app. Wanneer iemand de website bezoekt of de app opent, stuurt de advertentielocatietag een advertentieaanvraag naar Ad Manager.
- Nu zal je dus reclamecampagnes moeten maken via Google Ad Manager. Dat betekent dat adverteerders toegang hebben tot de advertentie-inventaris van je site. De campagnes verwijzen daarom naar de advertentieblokken die adverteerders gebruiken om hun advertenties te tonen. Ad Manager kiest dan de beste advertentie om te publiceren op het moment van de aanvraag.
Uiteraard maakt Ad Manager vervolgens een zeer gedetailleerd rapport op over de prestaties van je campagnes. In één oogopslag krijgt je toegang tot de gegenereerde inkomsten, het aantal bereikte personen, enz.
Hoe bepaal je je doelpubliek met Ad Manager?
Je merkt meteen dat de grote kracht van Ad Manager bestaat uit het kunnen richten op internetgebruikers voor elke advertentie volgens verschillende criteria. Dit zijn alle beschikbare targeting-opties:
- Targeting volgens het gebruikte apparaat: computer, smartphone, tablet of zelfs smart TV.
- Targeting volgens de gebruikte internetbrowser.
- Targeting volgens het merk van het toestel (Apple, Samsung, enz.).
- Targeting volgens de taal en de regio van de gebruiker.
- Targeting volgens het besturingssysteem (iOS, Windows, enz.).
- Targeting volgens de internetverbinding of mobiele operator.
- Targeting volgens de geografische locatie van de gebruiker.
Je kan zelfs zeer gepersonaliseerde targeting kiezen op basis van de inhoud van de pagina waarop een advertentie wordt getoond.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s