3 vuistregels voor een goede website
Gepubliceerd op 23/01/2023 in Inspiratie
Websites bestaan in alle maten, gewichten en soorten. Maar wat maakt een goede website? We zetten de basisprincipes graag voor je op een rijtje.
Geen enkel zichzelf respecterend bedrijf kan tegenwoordig nog zonder website. Van de kleinste KMO tot de grootste multinational, een website is een must voor de vele klanten die online shoppen of verschillende diensten grondig vergelijken voor ze een keuze maken. Een website is niet alleen een volwaardig communicatiekanaal geworden, het is ook een visitekaartje voor jouw bedrijf. De beelden, taal en uitstraling van je website zeggen meteen wat voor bedrijf je hebt.
Tegenwoordig zijn bijvoorbeeld one page designs heel populair, sites waarbij je niet moet doorklikken naar andere pagina’s, maar waar je naar beneden moet scrollen. Vaak worden daarbij ook heel grote, paginavullende foto’s gebruikt of zelfs achtergrondfilmpjes.
1. Kies voor gebruiksvriendelijk
Los van de trends zijn er een paar vuistregels waarmee je rekening moet houden:
- Maak het je gebruikers zo makkelijk mogelijk
Als je bezoekers te lang moeten zoeken naar wat ze willen van je site, haken ze af. Maak je site dus zo duidelijk en eenvoudig mogelijk.
- Snelheid primeert
Zorg dat je website meteen laadt en niet hapert. Verdoe ook de tijd van je bezoekers niet met 20 pop-ups die ze moeten wegklikken. Zelfs de taalkeuze kan je tegenwoordig perfect automatiseren.
- Vergeet je call to action niet
Maak duidelijk wat jij wil dat je bezoeker doet, bijvoorbeeld met een opvallende knop ‘Mail ons’ of ‘Vraag je offerte aan’.
2. Vergeet geen responsive design
Een andere factor waarmee je zeker rekening moet houden, is dat bijna iedereen nu surft op zijn smartphone of tablet. Je website heeft dus een responsive design nodig. Dat betekent dat je website zich automatisch aanpast aan de schermbreedte en het toestel waarop de site bezocht wordt.
3. Maak het niet te moeilijk
Een site met heel wat speciale snufjes kan een uitstekende showcase van je diensten zijn, maar wat als de site niet voor alle gebruikers werkt? Als je toeters en bellen wil gebruiken die niet standaard zijn, zorg er dan voor dat alle gebruikers toch ten minste iets zien en de site kunnen gebruiken. Ga eerst voor de grootste gemene deler en voeg dan pas extra’s toe om de gebruikservaring te verbeteren.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf waarvan je zeer tevreden kan zijn?
Business Booster helpt onze klanten om hun bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht hun sector of ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s