Vier tips om klanten te vinden én te houden
Gepubliceerd op 13/04/2016 in Laat je inspireren
Nieuwe klanten zoeken én tegelijk de bestaande klanten houden, da’s niet altijd de makkelijkste evenwichtsoefening. Hoe u eraan begint? Dat laten we zien in vier korte tips.
Meer concurrentie
Er is alsmaar meer concurrentie en dat maakt het voor kleine ondernemingen niet meteen gemakkelijker om klanten te houden. De wereld wordt steeds digitaler en daarvan maakt ook de concurrentie duchtig gebruik om nieuwe producten, nieuwe ervaringen en betere prijzen te bieden.
Dus hoe gaat u zelf tewerk om klanten te vinden en te houden?
1 Stel de vraag
Een geweldige manier om klanten te houden is ze meer te betrekken bij uw zaak. In deze digitale tijden is het niet zo moeilijk om hen aan te spreken, dus grijp die kansen ook zeker. Maar het kan ook eenvoudiger: vraag hen gewoon op de man af wat hen bezighoudt! Ze hoeven daarvoor geen enquête van vijftien pagina’s in te vullen ¬— iets waar de meeste mensen toch geen zin in hebben. Een kort, persoonlijk gesprek leidt dikwijls tot geweldige resultaten.
2 De klassiekers
Natuurlijk mag u ook de andere klassieke middelen niet vergeten: promoties en kortingsacties doen het nog altijd goed, net zoals klantenkaarten of spaarsystemen. En waarom bestaande klanten niet belonen als ze een nieuwe klant aanbrengen. Zo slaat u meteen twee vliegen in een klap.
3 Digitaal is ook makkelijk
Niet alle klanten komen regelmatig over de vloer, en voor hen kan u gerust gebruik maken van digitale tools: website, e-mails, blog, nieuwsbrieven en sociale media. Digitale marketingcampagnes zijn bijvoorbeeld heel kostenefficiënt, al mag u de tijd en de inzet die ze vergen, natuurlijk ook niet onderschatten. Voor goede e-mailcampagnes heeft u natuurlijk de gegevens van uw klanten nodig. Verzamel die dan ook systematisch en maak er regelmatig gebruik van; met één mailtje of blogupdate per jaar komt u er niet. Zijn er bepaalde klanten die u al een tijdje niet meer heeft gezien? Spoor ze op in uw klantenbestand en herinner ze nog eens aan uw bestaan.
4 Sociale media
Het is tegenwoordig ook haast vanzelfsprekend dat u uw site en sociale media inzet om nieuwe klanten te werven en uw bedrijf onder de aandacht te brengen. Zeker via Facebook en Twitter is het gemakkelijk om potentiële klanten aan te spreken. Beantwoord hun reacties, ook de negatieve , stel vragen, zorg er voor dat de conversatie blijft lopen en geef hen regelmatig interessante informatie die op hun noden is afgestemd. En vergeet daarbij ook uw trouwe klanten niet, want die zitten ook op sociale media.
Proximus Bizz team
Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.