Mailchimp: welk format gebruiken voor je nieuwsbrieven?

Gepubliceerd op 08/09/2021 in Tech, tips & tricks

Als je van plan bent een nieuwsbrief voor je bedrijf op te zetten met Mailchimp, moet hij visueel perfect zijn om de aandacht van de ontvangers te trekken. Leer daarom alles over de juiste formats om te gebruiken voor afbeeldingen en teksten.

Mailchimp: welk format gebruiken voor je nieuwsbrieven?

Twee elementen hebben invloed op de kwaliteit van een nieuwsbrief: de inhoud natuurlijk, maar ook het visuele aspect. Gelukkig is Mailchimp een van de beste hulpmiddelen voor het maken van mooie en doeltreffende nieuwsbrieven.

Om je nieuwsbrieven visueel te optimaliseren, moet je nadenken over de formats van afbeeldingen, teksten en de importbestanden met alle gegevens van ontvangers. Lees hier alles over de formats die je op Mailchimp kunt gebruiken.

Alles wat je wil weten over e-mailformats

Op Mailchimp kan je kiezen tussen kant-en-klare sjablonen of je eigen sjabloon coderen vanaf nul. Voor dit artikel gaan we ervan uit dat je een Mailchimp-sjabloon gebruikt. Alle sjablonen zijn ontworpen om niet meer dan 600 pixels breed te zijn. Als je zelf een sjabloon codeert, kan je de 600 pixels overschrijden. Mailchimp biedt trouwens sjablonen aan die speciaal ontworpen zijn om afbeeldingen in de verf te zetten. Als je producten wil presenteren, kan je bijvoorbeeld kiezen voor een "galerij"-template.

Je kan ook de template van Mailchimp uitrekken. Daarvoor ga je naar het onderdeel "Inhoud" van de nieuwsbriefcampagne en klik je op "Ontwerp bewerken".

Voeg in de ontwerpstap een tekstblok toe voor elk deel van het sjabloon: titel, intro, koptekst, tekst, kolommen (indien van toepassing) en voettekst. Voeg vervolgens in elk van deze blokken een foto toe van meer dan 600 pixels breed om het sjabloon te dwingen uit te rekken. Kies een afbeelding die perfect overlapt met de achtergrond: transparant of in dezelfde kleur.

Om alles te weten over Mailchimp's sjablonen, lees je dit artikel.


Welk formaat moet je gebruiken voor afbeeldingen?

In een nieuwsbrief zijn afbeeldingen en foto's essentieel om de aandacht van lezers te trekken. Maar er zijn een paar dingen die je moet weten om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen correct worden weergegeven in je nieuwsbrieven. Ten eerste moeten ze in PNG-, JPG- of GIF-formaat zijn. Zo ben je zeker dat alle ontvangers de afbeeldingen kunnen laden, ongeacht welke browser en e-maildienst zij gebruiken.

Ook belangrijk: gebruik geen speciale tekens in de naam van afbeeldingen. Wij raden ook aan om voor elke afbeelding een vervangende tekst toe te voegen of een beschrijving van de geüploade afbeelding. Bovendien raadt Mailchimp aan om afbeeldingen van maximaal 1 MB te uploaden om de laadtijd van de nieuwsbrief te optimaliseren.

Wat de grootte betreft, moet je onthouden dat de e-mails die met Mailchimp worden verzonden een breedte van 600 pixels hebben Het is aanbevolen om deze grootte niet te overschrijden. Mailchimp zelf adviseert om te kiezen voor afbeeldingen van 564 pixels breed voor een optimale weergave. Het wordt wel ingewikkelder als je een mailsjabloon gebruikt met kolommen. De grootte van je afbeeldingen moet namelijk worden aangepast aan het aantal kolommen: 264 pixels voor 2 kolommen of 164 pixels voor 3.

Als je een bijschrift aan afbeeldingen wilt toevoegen, moet je ook de grootte aanpassen. Ontdek alle belangrijke afmetingen op deze pagina.Nieuw venster


Welk formaat en opmaak hebben importbestanden voor contactpersonen?

Om je nieuwsbrief te kunnen versturen, heb je natuurlijk contacten nodig. Daarvoor heb je dan weer een database nodig met hun informatie (naam, voornaam, e-mailadres). Vervolgens moet je deze database importeren in Mailchimp om de eerste e-mails te versturen. Maar je database moet correct geformatteerd zijn om te kunnen worden geïmporteerd. Lees alles over het beheren van contacten in Mailchimp hier.

Allereerst moet je weten dat in een database in Excel slechts één kolom noodzakelijk is: het e-mailadres van contacten. De andere zijn optioneel, maar wel handig om e-mails te personaliseren. Ontdek hier hoe je mails kan personaliseren met Mailchimp. Laten we teruggaan naar de kolom voor e-mailadressen. Het spreekt vanzelf dat deze kolom slechts één adres per contact mag bevatten. Zorg ervoor dat je geen spaties of speciale tekens in de adressen hebt laten staan die niet door Mailchimp worden ondersteund. Vermijd ook het gebruik van emoji's of vervang ze door tekst.

In je database kan je niet meer dan 250 tekens per cel gebruiken. Bovendien moet een postadres uit ten minste 45 tekens bestaan en moet de naam van het land uit twee letters bestaan. Voorbeeld: "BE" voor België. Als je de geboortedata van contacten toevoegt, gebruik dan het jaar-maand-dag formaat (JJJJ-MM-DD) of het maand-dag-jaar formaat (MM-DD-JJJ) dat meer gebruikelijk is in België. Zorg ervoor dat het bestand in .CSV-formaat is. Voor meer info kijk je op deze pagina over Mailchimp.Nieuw venster


Om Mailchimp optimaal te gebruiken, heb je een goede website nodig. Met Bizz Online bouwen wij jouw professionele website vanaf nul en zorgen ervoor dat deze makkelijk wordt gevonden in zoekmachines. We kunnen zelfs een webshop toevoegen als je wil!

Ontdek Bizz Online nu meteen!

Een digitaal adviseur staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden en als geschenk bieden wij je ook een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en een beveiligde hosting op de Belgische servers van Proximus.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business