Een Facebook-bedrijfspagina of een website voor mijn zaak?

Gepubliceerd op 20/08/2018 in Inspiratie

Kattenvideo’s en vervelende pop-ups? Het internet is méér dan dat. Een handig medium om je zaak bekender te maken, bijvoorbeeld. Want dankzij het internet hou je je klanten up-to-date én trek je nieuwe consumenten aan. Maar waar kies je als zaakvoerder van een klein bedrijf best voor: een professionele bedrijfswebsite of een Facebook-bedrijfspagina?

Een Facebook-bedrijfspagina of een website voor mijn zaak?

Facebook: groot, gratis én gemakkelijk

Een eigen Facebook-pagina is heel nuttig voor je onderneming, want zo krijg je gratis publiciteit. Vandaag gebruiken meer dan twee miljard mensen het sociale netwerk - een stevige visvijver vol potentiële klanten!

Bovendien is een Facebook-bedrijfspagina ontzettend makkelijk te ontwerpen en beheren. Het werkt net zoals een gewoon gebruikersprofiel, je hebt er zelfs geen technische kennis voor nodig!

Niemand vindt je Facebookpagina op Google

Helaas biedt je Facebook-bedrijfspagina veel minder mogelijkheden dan een bedrijfswebsite die je écht zelf beheert:

  • Je kunt je Google-omschrijving - de zogenaamde SEO - niet zelf kiezen bij een Facebookpagina. Het gevolg? Je pagina scoort veel lager in Google dan een professionele website. Langs die weg ga je dus héél weinig nieuwe klanten aantrekken. Een gemiste kans!
  • Je Facebook-bedrijfspagina is volledig afhankelijk van de algoritmes, regels én prijzen van Facebook. En Facebook wordt steeds strenger voor ondernemingen: bedrijven die veel mensen willen bereiken, moeten betalen.
  • De structuur van je Facebookpagina ligt grotendeels vast. Je hebt een banner- en profielfoto, net zoals alle andere bedrijven. Weg originaliteit, aandacht van je bezoeker!
Je bedrijfswebsite en Facebook-pagina zijn complementair

Moet je dan wel een Facebook-pagina maken voor je bedrijf? Ja, natuurlijk. Het is en blijft gratis (of goedkope) reclame. Maar het volstaat niet als enige online visitekaartje.

Wil jij online goed bereikbaar zijn? Dan heeft je zaak een Facebook-bedrijfspagina én een professionele website nodig. Zo word je overal gevonden, of je klant nu via Google of Facebook zoekt.

Een goeie strategie is om je bedrijfswebsite als centrale spil te zien. Daarop staat al je info, van je producten of diensten tot je openingsuren. En daarnaar verwijs je dan op social media, waardoor ook je websiteverkeer weer stijgt. Een win-win!

Je Facebook-bedrijfspagina alleen is écht niet voldoende. Je hebt dus nood aan een professionele website die altijd gevonden wordt.

Ontdek nu Bizz Online

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business