Welke Facebook Ads afmetingen moet ik gebruiken?

Gepubliceerd op 26/07/2021 in Tech, tips & tricks

Advertenties opstellen in Facebook Ads is bijna een vak apart. Gelukkig kunnen wij je alvast een heel eind op weg helpen door je wegwijs te maken in de Facebook Ads afmetingen. Ontdek hier welke formaten je nodig hebt voor de perfecte advertentie.

Welke Facebook Ads afmetingen moet ik gebruiken?

In een ideale wereld voorzie je voor elke plaatsing van je advertentie een ander formaat, maar dat betekent natuurlijk meer werk. Daarom kan je in het algemeen kiezen voor een afbeelding van 1200 x 627 pixels of een ratio van 1.91:1. Voor afbeeldingen die in het algemene nieuwsoverzicht weergegeven worden, moet je afbeelding minimaal 600 pixel breed zijn en idealiter 1080 x 1080 pixels.

Voor alle andere plaatsingen zal Facebook dan automatisch het formaat van je afbeelding aanpassen, maar dat wil niet altijd zeggen dat het beeld er nog even goed uitziet. Het kan bijvoorbeeld zijn dat belangrijke info uit je beeld dan afgesneden wordt.

Gebruik ook geen GIF-bestanden of flashbeelden voor je advertentie. Die worden namelijk niet ondersteund. Dan kies je beter voor een video-advertentie in .mp4-bestand. Beperk je titels tot maximaal 25 karakters en je beschrijvende tekst tot 90 karakters om ervoor te zorgen dat hij niet wordt afgebroken.


Wat zijn de juiste Facebook Ads afmetingen?

Verder zijn dit de Facebook Ads afmetingen voor de meest voorkomende advertenties:

  1. Page Like Ads: 1200 x 444 pixels
  2. Photo Ads: 1200 x 1200 pixels
  3. Video Ads: 1200 x 675 pixels
  4. Link Ads: 1200 x 628 pixels
  5. Offer Ads: 1200 x 628 pixels
  6. Event Ads: 1200 x 444 pixels
  7. Mobile App Ads: 1200 x 628 pixels
  8. Desktop App Ads: 1200 x 628 pixels

De Facebook ads afmetingen hangen dus af van waar je je advertentie overal wil tonen. De mogelijkheden bij Facebook zijn enorm, van Marketplace tot verhalen, in-stream video’s en advertenties in Messenger. Denk daarom op voorhand goed na over de plaatsen waar je wil dat je advertentie verschijnt.

Daarnaast zijn er nog heel wat specifieke manieren om je advertenties op te maken. Veel hangt daarom ook af van het type advertentie dat je kiest. Dit zijn twee van de populairste mogelijkheden voor merken en bedrijven:

1. Een collectie met Instant Experience

Een collectie bestaat uit een omslagfoto of -video met vier productafbeeldingen. Zo kan je bijvoorbeeld promo’s in je webshop in de kijker zetten. Als iemand op je advertentie klikt, komt hij op een Instant Experience terecht, een landingspagina die opent in de Facebook-app. Voor de omslagafbeelding of -video kiest Facebook de eerste afbeelding uit je Instant Experience. De beeldverhouding moet daarvoor 1:1 zijn en de resolutie minstens 1080 x 1080 pixels.

2. Een carrousel

In een carrousel laat je tot wel 10 afbeeldingen of video’s in dezelfde ad, met achter elk beeld een aparte url naar je website. Zo kan je 10 producten tonen met telkens wat uitleg bij of zelfs een heel verhaal vertellen rond je merk. Ook hier moet de beeldverhouding 1:1 zijn en de resolutie minstens 1080 x 1080 pixels.


Hoe kan ik Facebook Ads afmetingen aanpassen?

Sinds Facebook ook Instagram overnam, kan je vanuit Facebook Advertentiebeheer één advertentie op beide kanalen laten vertonen. Daardoor krijg je ineens nog heel wat meer mogelijkheden om je advertentie te tonen, maar ook weer tal van nieuwe formaten.

De beste manier om ervoor te zorgen dat je advertentie altijd goed vertoond wordt, is door je beelden in verschillende formaten te voorzien. Zorg dat de foto of video die de basis van je advertentie vormt van een voldoende hoge resolutie is. Maak vervolgens je advertentie aan via Facebook Advertentiebeheer en vul alle gegevens aan tot aan de laatste stap waarbij je je advertentie zelf gaat opmaken. Daar krijg je een aantal mogelijkheden:

1. Een advertentie maken van een bestaande post

Hierbij kies je een post die al eerder op je bedrijfspagina verschenen is en maak je daarvan je advertentie.

2. Een advertentie van nul opmaken

Hierbij ga je zelf beelden selecteren, titels en bijschriften schrijven en url’s toevoegen.

Aan de rechterkant van je scherm zie je nu voorbeelden van je advertentie op de verschillende plaatsen waar hij zal weergegeven worden. Staat er een rode driehoek op een van de voorbeelden, dan wil dat zeggen dat je afbeelding niet geschikt is voor deze plaatsing. Klik op dit voorbeeld en selecteer “bewerken”. Nu kan je je de afbeelding bijsnijden naar het juiste formaat of eventueel een beeld in hogere resolutie uploaden.


Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf nog beter zichtbaar is online, kan je kiezen voor Bizz Online! Daarbij creëren wij je professionele website van A tot Z, zorgen we voor een goede SEO-score en bieden we de nodige ondersteuning.

Ontdek Bizz Online nu meteen!

Verder staat er steeds een digitaal adviseur voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en krijg je van ons een professioneel mailadres, domeinnaam en hosting op de Belgische servers van Proximus cadeau.

Sophie

Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun

Andere artikels van Sophie