Bepaal uw doelgroep in vijf stappen

Gepubliceerd op 17/02/2016 in Laat je inspireren

Of het nu gaat om de ontwikkeling, de lancering of de marketing van nieuwe producten, telkens bepaalt uw doelpubliek de keuzes van uw onderneming. Maar hoe beslist u op wie uw onderneming precies haar pijlen richt?

Bepaal uw doelgroep in vijf stappen

1. Waar wil u naartoe?

Om te weten hoe uw doelpubliek eruit ziet, moet u eerst weten wat u wil. Waar moet uw onderneming staan binnen 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar…? Probeer daar zo precies mogelijk in te zijn en uw doelen niet te vaag of te wollig te omschrijven. Hoeveel producten of diensten wil u aan de man brengen, welk deel van de markt wil u veroveren, hoe gaat u dat concreet doen, en ook: met welk investeringsbudget kunt u aan de slag?

2. Waar gelooft u in?

Een ander belangrijk punt zijn de kernwaarden van uw onderneming. Waar wil u als onderneming voor staan? Stel, u bent mobiliteitsconsultant en u heeft een app ontwikkeld waarmee uw klanten kunnen zien hoe milieuvriendelijk ze zich verplaatsen. Dat gegeven bakent al voor een stuk een doelgroep af: bedrijven of organisaties die willen investeren in groene mobiliteit. Dat basisprofiel van de klant kunt u verder aanscherpen door goed na te denken over uw eigen kernwaarden. De ondernemer uit het voorbeeld zou bijvoorbeeld logische waarden als duurzaamheid en respect voor het milieu kunnen koppelen aan andere elementen die hij belangrijk vindt, zoals sterke klantgerichtheid, veiligheid of integriteit.

3. Wat pakt u eerst aan?

Met die waarden in het achterhoofd is uw doelpubliek meteen al een stuk duidelijker. Bij de volgende stap duikt u in het hoofd van uw toekomstige klant. Niet om te bedenken hoe u zoveel mogelijk producten verkoopt, maar om uit te maken hoe u hem of haar het best helpt. Wat is het belangrijkste probleem van bedrijven of organisaties die willen werken aan duurzamere mobiliteit? Een duidelijk antwoord op die vraag bezorgt u een scherper beeld van uw doelgroep. Zijn het organisaties die met een app willen onderzoeken hoe ze zich duurzamer kunnen verplaatsen? Of gaat het om bedrijven die hun werknemers willen helpen? En welke raad willen ze hun personeel geven dankzij uw app? 

4. Vergeet de cijfers niet 

Een klantenprofiel mag niet enkel berusten op intuïtie of buikgevoel. Probeer zeker ook om cijfergegevens te pakken te krijgen. Hoe presteren vergelijkbare apps bij hun lancering en wie gebruikt ze? Hoe vaak worden dergelijke apps gedownload en hoe zijn de reacties? Wat is het profiel van de mensen die langskomen op uw blog over duurzame mobiliteit? Deze data geven aan of u in de juiste richting zit bij het bepalen van uw doelgroep.

5. Schets het profiel van de ideale doelgroep

Nu moet u enkel nog bepalen wie binnen uw doelgroep de meest interessante klanten zijn. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van persoonskenmerken (geslacht, leeftijdscategorie, inkomensniveau) en interesses. Leg vast welke profielen uit uw doelgroep uw onderneming het snelst helpen om uw doelen te realiseren (stap 1) en dat binnen het juiste kader (stap 2). Op die manier heeft u niet enkel uw doelgroep, maar ook uw kerndoelgroep bepaald.

Proximus Bizz team

Proximus Bizz: Een team van meer dan 40 experts die zelfstandigen en kleine ondernemers de beste ideeën en oplossingen aanreiken voor hun noden.

Andere artikels van Proximus Bizz team