Contactloos betalen: antwoorden op veelgestelde vragen

Gepubliceerd op 13/06/2019 in Tech, tips & tricks

Steeds minder mensen hebben cash geld op zak, omdat er genoeg andere manieren zijn om te betalen. Een groeiende groep klanten zou zelfs liefst met het toestel kunnen betalen dat ze altijd bij de hand hebben: hun smartphone. Heb je er al eens aan gedacht om contactloos betalen aan te bieden?

Contactloos betalen: antwoorden op veelgestelde vragen

Is het wel veilig? Dat is een van de meest voorkomende vragen die uitbaters van een zaak ervan weerhouden om contactloos betalen mogelijk te maken. Maar je vraagt je misschien ook af wat jouw voordelen zijn als je dit zou aanbieden? En welke toestellen compatibel zijn of wat voor materiaal je nodig hebt? Daarom geven we een antwoord op de meest gestelde vragen over contactloos betalen.

1. Wat is ‘contactloos betalen’?

We beginnen met de meest logische vraag: wat is dat nu precies, contactloos betalen? Het is een transactie aan de kassa waarbij de klant kan betalen zonder fysiek contact met een terminal te maken. Dat kan met een bankkaart die doorgaans naast de zijkant van een terminal wordt gehouden. Die valideert de betaling vervolgens zonder dat er een pincode moet worden ingevoerd.

Contactloos betalen kan ook met mobiele apparaten, zoals een smartphone of een smartwatch. Ook dan volstaat het om het scherm even in de buurt van de terminal vast te houden. Er is bijgevolg geen snellere manier om te betalen.

Ook als zaakvoerder heb je twee mogelijkheden om contactloos betalen mogelijk te maken. Ofwel schaf je een terminal aan, ofwel kan je eveneens je smartphone of tablet gebruiken door een applicatie te downloaden.


2. Hoe gaat contactloos betalen in z’n werk?

Om contactloos te kunnen betalen, is er communicatie nodig tussen twee kanalen: dat van de klant en dat van de handelaar. Zo beschikken kredietkaarten of debetkaarten over een chip die radiogolven kan uitzenden naar het ontvangende toestel.

Smartphones en andere elektronische toestellen maken gebruik van een ‘Near Field’-communicatieprotocol om gegevens naar een ander apparaat over te zetten. Dat is dezelfde technologie die je kent van andere voorwerpen die je bijna dagelijks gebruikt, zoals een badge om een deur te openen.


3. Is contactloos betalen veilig?

Contactloze transacties worden eigenlijk op dezelfde manier beveiligd als klassieke betalingen die met debiet- of kredietkaarten, zoals Visa of Mastercard, gebeuren. De volgende weetjes maken ook duidelijk dat het een veilig systeem is:

  • In België wordt naar de pincode gevraagd vanaf een transactie van 25 euro of meer. Je kan dus nooit zomaar een groot bedrag contactloos overdragen.
  • Het is onmogelijk om per ongeluk te betalen. De bankkaart of het mobiele toestel moet op minstens vier centimeter van de terminal gehouden worden voor die een betaling kan valideren.
  • Als handelaar moet je de transactie zelf in gang zetten via het systeem dat je gebruikt (een applicatie of een terminal). Je geeft daarvoor het bedrag in dat een klant moet betalen.
  • Wanneer klanten hun smartphone of een ander mobiel toestel gebruiken, moet er sowieso eerst een authenticatie gebeuren. Een toestel moet ontgrendeld worden en is vaak beveiligd met een geheime code of beschikt over een vingerafdruk- of gezichtsscanner.
  • Aangezien bij een contactloze betaling een internetverbinding gebruikt wordt in plaats van een mobiele connectie, zijn persoonlijke gegevens gecodeerd.

Een stabiele internetverbinding is dus wel noodzakelijk om contactloos betalen te kunnen garanderen. Maar geen paniek, want met Bizz Internet Guarantee schakel je automatisch over op 4G wanneer je connectie even onderbroken zou zijn. Zo kunnen je klanten dus te allen tijde contactloos blijven betalen.


4. Wat zijn jouw voordelen als je contactloos betalen aanbiedt?

  • De betaling is supersnel. In tegenstelling tot bij een klassieke transactie met de bankkaart, gebeurt de betaling bijna onmiddellijk. Zeker voor een klein bedrag, wanneer de klant geen pincode moet ingeven, is de betaling in een fractie van een seconde achter de rug.
  • De wachttijden voor de klanten verminderen. Aan de kassa zullen de wachtrijen veel minder lang zijn. Dat zal niet alleen de klanten blij maken, ook je rendement zal omhoogschieten.
  • Contactloos betalen is een flexibele oplossing. De klant heeft de keuze tussen een bankkaart en een smartphone om te betalen. Dat laatste toestel heeft iedereen tegenwoordig altijd bij de hand. Op zo’n smartphone hebben gebruikers ook nog eens de keuze tussen verschillende apps, zoals Payconiq by Bancontact, Apple Pay, Google Pay of een app die door een specifieke bank wordt aangeboden.
  • Contactloos betalen is veilig. Niet alleen is de technologie achter contactloos betalen goed beveiligd, het is ook veel veiliger voor handelaars om zo weinig mogelijk geld in de kassa te hebben. Bovendien moet je nadien ook minder geld naar de bank brengen.
  • Een terminal is gemakkelijk te installeren en configureren. Het is zelfs eenvoudiger dan een terminal voor klassieke betalingen. Je kunt er ook voor kiezen om geen ticket uit te printen, zodat je op papier bespaart.
  • Je bank garandeert de betaling. Als handelaar krijg je van de bank nog een extra bescherming. Stel dat je het slachtoffer zou worden van fraude via contactloos betalen, dan zal de bank er toch voor zorgen dat je je geld krijgt.
  • Deze oplossing is compatibel met andere transactiemethodes. Je bent helemaal niet verplicht om je klanten enkel contactloos te laten betalen. Zo kan je gerust andere manieren van betaling blijven mogelijk maken, zoals een klassieke transactie met bankkaart of gewoon met cash geld.

5. Kunnen je klanten contactloos betalen met een iPhone?

Wat contactloos betalen extra aantrekkelijk maakt: je kan het met zowat ieder toestel doen. Het maakt dus niet uit of je klanten een iPhone of een andere smartphone bij zich hebben.

Het gaat zelfs nog een stapje verder, want een heel gamma slimme toestellen is in staat om contactloos betalen mogelijk te maken. Ook een smartwatch of een sportarmband met de juiste applicaties, zoals Fitbit Pay of Garmin Pay, kunnen gebruikt worden.


6. Hoe installeer je contactloos betalen in je zaak?

Oké, je bent nu misschien overtuigd over de veiligheid en het nut van contactloze betalingen, maar hoe maak je dit in jouw zaak mogelijk? Er zijn dus twee mogelijkheden: met of zonder een terminal.

Met een terminal: als je dagelijks een aantal transacties te verwerken krijg, dan is een contactloze betaalterminal een goed idee. Zelfs een dokter zou dit bijvoorbeeld kunnen doen, omdat hij/zij iedere dag een bepaald aantal patiënten in zijn praktijk ontvangt. Let wel op, want niet alle terminals aanvaarden transacties via de applicatie Apple Pay.

Een terminal moet aangesloten zijn op een computer, een smartphone of een tablet. Daarvoor is een wifi-verbinding noodzakelijk. Als je de terminal ook buitenshuis wil gebruiken, heb je een mobiele internetverbinding nodig.

Zonder een terminal: met een systeem zoals Payconiq by Bancontact heb je zelfs geen terminal nodig. De transacties gebeuren via een applicatie op je smartphone of tablet.


Of je nu voor een terminal kiest of alles via een app op je smartphone of tablet wil laten verlopen, één ding heb je altijd nodig om contactloze betalingen te garanderen: een betrouwbare internetverbinding.

Bizz Internet Guarantee laat je connectie bij een onderbreking automatisch op 4G overschakelen, zodat je contactloze betalingen altijd kunnen doorgaan. Bovendien geniet je van gratis en onbeperkte mobiele data tijdens de back-up. Dit is een extra optie die je aan je huidige Bizz Office of Bizz All-In kunt toevoegen.

Ontdek nu Bizz Internet Guarantee!

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business