Je bedrijfsnaam kiezen? Dit zijn 13 zaken om aan te denken

Gepubliceerd op 17/01/2019 in Start Like A Pro

Ben je van plan om een nieuw bedrijf op te starten? Daar komt heel wat bij kijken, maar zorg dat je zeker ook een goede bedrijfsnaam kiest. Je wil opvallen tussen de concurrentie, en klanten moeten je naam altijd en overal herkennen. Ook al is je bedrijf nu nog erg klein, besef dat het niet eenvoudig en niet goedkoop is als je ooit van naam wil veranderen. Hier zijn 13 dingen die je in je achterhoofd moet houden bij het kiezen van een bedrijfsnaam.

Je bedrijfsnaam kiezen? Dit zijn 13 zaken om aan te denken

  1. Allereerst: een goede bedrijfsnaam is een zeer belangrijke keuze

    Neem dus je tijd om een bedrijfsnaam te bepalen, want die kan bepalend zijn voor het succes van je bedrijf. Wanneer klanten de indruk hebben dat je weinig aandacht hebt besteed aan het kiezen van een naam, kunnen ze zich afvragen of je bedrijf echt toegewijd is. En of je evenveel inzet zult tonen bij het leveren van de verwachte diensten.

    Vergeet niet dat de naam ook het eerste is wat je aan potentiële klanten vertelt. En een eerste indruk kan erg belangrijk zijn. Kies daarom ook een naam die je zelf mooi vindt. Dat zal het veel eenvoudiger maken om klanten te overtuigen.


  2. Een goede bedrijfsnaam is uniek, origineel én onvergetelijk

    Kies je naam niet na één vergadering, maar neem minstens een week de tijd om de naam te laten bezinken. Je denkt toch niet dat de meest bekende bedrijfsnamen ter wereld na een enkele brainstormsessie ontstaan zijn? In de eerste plaats moet een naam uniek zijn. Hij moet tussen concurrerende bedrijfsnamen heel herkenbaar zijn. Ga daarom voor jezelf na welke naam het meest blijft hangen. Mogelijk is dat niet de naam die je op papier het beste vond.


  3. Maak met je bedrijfsnaam ook duidelijk wat je precies doet

    Zeker voor een nieuw en klein bedrijf is het belangrijk dat je klanten meteen weten wat je voor hen kunt doen. Dat kan al duidelijk zijn zodra ze de naam van je bedrijf lezen. Stel dat je IT-diensten aanbiedt, dan is het altijd een goed idee om een referentie naar bijvoorbeeld computers in de naam te verwerken. Denk zeker ook al aan de toekomst: als je ooit van plan bent om iets anders te verkopen, dan is het niet slim om je naam op slechts één aspect van je service te richten.


    © Unsplash
  4. Denk zeker ook aan Google en Facebook

    Tegenwoordig komen veel klanten via internet bij je bedrijf terecht. Dus moet je bedrijfsnaam gemakkelijk te vinden zijn via Google en sociale media. Daarom kan je best even checken hoe je scoort op het vlak van SEO (Search Engine Optimization). Met tools zoals SEMRush of Moz kan je snel ontdekken hoe een naam het doet in zowel organische als betaalde zoekopdrachten.

    Voor de sociale media is het dan weer belangrijk dat hashtags naar jouw bedrijf leiden. BuzzSumo is een goede tool om te checken of een ander bedrijf met een bepaalde hashtag de sociale media domineert.

    Hier vind je tips om nog beter te scoren in de zoekresultaten op Google!


  5. Hoe korter de bedrijfsnaam, hoe beter

    Keep it simple! Dat is het beste advies bij het kiezen van een goede bedrijfsnaam. Doe zelf maar de test: hoeveel succesvolle bedrijven met een naam langer dan twee lettergrepen ken jij? Vermijd ook speciale tekens die er alleen maar voor zorgen dat klanten je naam verkeerd zullen schrijven. En als het kan, mag de eerste letter van je naam ook dichter bij A dan Z aansluiten. Dat is goed voor je positie in alfabetische lijsten.

    Tegenwoordig is het ook handig als je de naam van een merk in een werkwoord kunt veranderen. Zo 'Googelen' we allemaal wel eens iets … Of we 'Whatsappen' met elkaar.


  6. En je mag het zeker in een vreemde taal gaan zoeken

    Je hoeft geen Nederlandstalige naam te kiezen. Soms is een woord uit een andere taal veel leuker. Altavista is bijvoorbeeld een Spaanstalige term voor 'hoog zicht'. Audi is dan weer de Latijnse vertaling voor Horch, de achternaam van de oprichter van het autobedrijf.

    In België los je zo meteen het probleem van de taalgrens op. De beste bedrijfsnamen zijn zowel in Vlaanderen als Wallonië herkenbaar. Een Latijns woord, zoals Proximus, doet het ook vaak goed.


  7. Of haal inspiratie uit de mythologie

    Iedereen kent van op school de namen van oude goden. Dus waarom geen naam uit de mythologie proberen? Nike heeft dat bijvoorbeeld met succes gedaan, en vandaag beseft niemand meer dat de naam van het schoen- en kledingmerk naar de Griekse godin van de overwinning verwijst.


    © Unsplash


  8. Een verzonnen bedrijfsnaam? Denk er nog wat extra over na

    Een bedrijfsnaam hoeft niet altijd een bestaand woord te zijn. Je kan een term verzinnen of voor een afkorting kiezen. Denk wel goed na voor je dit doet, want dan wordt het veel moeilijker voor klanten om je bedrijf te herinneren of terug te vinden via internet. Tenzij je een geniale naam kunt bedenken, want iedereen kent intussen Yahoo, Google, Flickr en Tumblr.


  9. En als je het echt niet weet … kies je eigen naam

    In het begin lijkt het misschien wat raar om je eigen naam aan een bedrijf of product te geven, maar veel grote bedrijven dragen vandaag nog steeds de naam van hun oprichter. Vliegtuigbouwer Boeing is genoemd naar William E. Boeing, de oprichter van het bedrijf Bayer was Friedrich Bayer, en ook Max Grundig startte ooit een bedrijf met zijn achternaam op.


  10. Wees er zeker van dat je de naam nog lang kunt gebruiken

    Ook al is je bedrijf nog maar een start-up, dream big! Ga altijd uit van een mooie toekomst, en zorg ervoor dat je naam je mogelijkheden om te groeien niet beperkt. Fixeer je dus niet op een bepaald product als je weet dat je op termijn andere producten zou kunnen produceren. Rebranding kost veel geld!


  11. Beperk je ook niet tot een bepaald gebied

    Oké, het zou al leuk zijn als je bedrijf in België succesvol wordt, maar stel dat je ooit naar het buitenland zou kunnen uitbreiden ... Kies dus zeker geen naam die je tot een klein gebied beperkt. Nogmaals: think big!


    © Unsplash


  12. Check of de bedrijfsnaam beschikbaar is

    Het gebeurt wel vaker dat een bedrijf na een rechtszaak van naam moet veranderen, omdat een ander bedrijf dezelfde of een heel gelijkaardige naam heeft. Soms gebeurt dat pas na een tijdje omdat je bedrijf aanvankelijk te klein was om op te vallen. Zo'n fiasco wil je natuurlijk vermijden, dus ga daarom goed na of een naam nog beschikbaar is.

    Ook wanneer je begint te bouwen aan je eigen bedrijfswebsite (bijvoorbeeld via Bizz Online). is dat belangrijk. Indien een domeinnaam niet meer beschikbaar is, kan het een goed idee zijn om een andere weg in te slaan. Stel dat je enkel in België actief bent, dan kan je natuurlijk voor de extensie .be kiezen.


  13. En tot slot: test een bedrijfsnaam voor je hem officieel kiest

    Ga daarvoor ten rade bij je toekomstige klanten. Test niet enkel bij je vrienden en familie, want zij vinden doorgaans alles goed. Doe een marktonderzoek, stel verschillende namen voor, en kijk welke naam de gewenste reacties oproept.


En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business