Een logo maken voor je bedrijf: 8 dingen die je moet weten
Gepubliceerd op 24/01/2019 in Tech, tips & tricks
Een goed logo maken zorgt ervoor dat je klanten meteen weten over welk merk het gaat. Denk maar aan kleppers als McDonald's, Apple en Starbucks. Ook als je zelf van plan bent een bedrijf te starten, is het belangrijk om meteen een goed en herkenbaar logo te ontwerpen. Het is het uithangbord van je bedrijf en wordt misschien nog bekender dan je bedrijfsnaam. De volgende 8 dingen moet je weten voor je gaat beginnen met een logo maken.
-
Je logo moet zo uniek mogelijk zijn
Het is bijna onmogelijk om een logo te ontwerpen dat helemaal uniek is, maar toch wil je dat mensen meteen aan jouw bedrijf denken. Sommige logo's zijn beschermd, dus wees extra voorzichtig om niets te kopiëren tijdens het logo maken. Ook als dat niet het geval is, wil je in geen geval dat klanten jouw logo met een ander bedrijf associëren. Je mag gerust inspiratie opdoen door naar andere logo's te kijken, maar vergeet ze van zodra je aan het ontwerp van je eigen logo begint.
-
Denk goed na over welk type logo bij je bedrijf past
Een logo maken kan door zowel tekst als beeld te combineren. Maar wat past het best bij jouw bedrijf? Hier zijn vier mogelijkheden:
- Een woord: soms moet je het niet ver zoeken en kan je gewoon de naam van je bedrijf in het logo verwerken. Doe dit bij voorkeur als je bedrijf een korte naam heeft. Of gebruik een afkorting die gekend is bij je klanten. Google, eBay en CNN zijn goede voorbeelden.
- Een letter: een letter kan al voldoende zijn. Het automerk Honda herken je meteen aan de letter 'H'. En natuurlijk is er de iconische 'M' van fastfoodketen McDonald's.
- Een afbeelding: soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Iedereen kent het vogeltje in het logo van Twitter. En ook Starbucks doet meteen een belletje rinkelen door de afbeelding die altijd op je gepersonaliseerde bekertje staat.
- Een abstract beeld: het moeilijkste is scoren met een logo dat niets herkenbaar uitbeeldt. Het voordeel is dat je dan meteen een uniek logo hebt als je publiek ermee vertrouwd is geraakt. Denk maar aan het simpele symbool waarmee Nike beroemd is geworden.
Er bestaat helaas geen handleiding voor het ultieme logo, maar zorg vooral dat het de identiteit van je bedrijf uitstraalt. Just keep it simple! Eigenlijk moet je een logo gemakkelijk op papier kunnen natekenen. Kijk maar naar de meeste grote bedrijven. Je hoeft geen groot artiest te zijn om hun logo na te bootsen. -
Denk aan de sociale media en je website
Je bedrijf zal ongetwijfeld een pagina op Facebook hebben, of misschien een account op Twitter of Instagram. Dan moet je ook daar even over nadenken wanneer je een logo maakt. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook zelf. Er bestaan meerdere logo's, waaronder de bekende 'F' op een blauwe achtergrond. Die past perfect in het kader van een profielfoto. Ook op Twitter moet een logo in een klein vierkant passen.
Veel mensen komen via de sociale media in contact met je bedrijf, dus onderschat het belang hiervan zeker niet!
Ook op je website moet je logo er uiteraard goed uitzien. Met Bizz Online krijg je daarover professioneel advies van een digitaal expert.
-
Kleur kan de mening van je klanten beïnvloeden
De kleur van je logo is belangrijker dan je zou denken. Studies hebben aangetoond dat mensen vaak op bepaalde manieren reageren afhankelijk van kleuren die ze zien. Rood zou bijvoorbeeld een trigger voor agressieve reacties zijn. Fel oranje is dan weer de juiste kleur als je mensen wil laten doorklikken op een website. Het is ook altijd een goed idee om verschillende kleuren in je logo te verwerken.
Net zoals bij het formaat moet je ook de kleur van je logo vlot kunnen aanpassen. Soms heb je bijvoorbeeld een sobere versie in zwart-wit nodig. Laat je ontwerper daarom zeker ook een logo zonder kleur ontwikkelen.
-
Maak een actief logo
Ooit al opgemerkt hoe het vogeltje van Twitter de indruk geeft dat het wegvliegt? Dat is geen toeval, want je logo moet actief zijn. Er moet eigenlijk een vorm van beweging in zitten, ook al beweegt het logo natuurlijk niet echt.
Soms is slechts een detail nodig om een logo actief te maken. Bij Amazon zie je een pijl van de 'A' naar de 'Z' bewegen. Als je goed naar het logo van FedEx kijkt, dan zie je dat de witruimte tussen de hoofdletter 'E' en de kleine letter 'x' ook een pijl onthult. En bij 'DHL' drukken enkele lijntjes langs de letters een gevoel van snelheid uit.
Je wil met je bedrijf niet blijven stilstaan, zorg dus dat je logo eveneens beweging uitbeeldt!
-
Laat eventueel ruimte voor een korte slogan
De beste logo's zijn ook herkenbaar wanneer ze niet in combinatie met een bedrijfsnaam gebruikt worden. Misschien bedenk je ooit wel een geniale slogan die iedereen meteen met jouw bedrijf zal associëren. Een sterk logo kan dan met die slogan gecombineerd worden. Nike is hier opnieuw het beste voorbeeld van. Je hoeft alleen maar 'Just Do It' te zien, en het icoontje volstaat om aan Nike te denken. Als je al een slogan hebt, is het een goed idee om een logo te kiezen dat dezelfde boodschap uitdrukt.
-
Wees niet te snel tevreden en test je logo uit
Het eerste ontwerp mag nooit jouw definitieve logo worden. Neem gerust je tijd, want het is niet simpel en zeker niet goedkoop als je ooit een campagne moet lanceren om van logo te veranderen.
Je weet niet wat het publiek van je logo zal vinden, dus test dit zeker uit! Je kan bijvoorbeeld een testgroep samenstellen en hen verschillende mogelijkheden laten zien. Dan weet je meteen op welk logo mensen het best reageren. En als ze van geen enkel logo een positieve indruk krijgen, moet je gewoon naar de tekentafel terugkeren. Wees niet te snel tevreden!
-
Bespaar geen geld op je logo en huur een designer in
Bij het opstarten van je bedrijf mag je in geen geval geld besparen op je logo. Ook als je over de skills beschikt om zelf een logo te ontwerpen, kan je best een professionele designer inhuren. Zo iemand houdt met alles hierboven rekening en weet wat de kenmerken van een sterk logo zijn.
En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?
Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.
Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s