Jouw eigen zaak starten, in 8 stappen

Gepubliceerd op 08/02/2019 in Start Like A Pro

Je hebt beslist om een eigen zaak op te starten? Goed zo! Natuurlijk brengt dat de nodige stress met zich mee, maar geen stress: als je deze 8 stappen volgt, zal je niets vergeten en neem je alvast de perfecte start.

Jouw eigen zaak starten, in 8 stappen

  1. Doe marktonderzoek: is er vraag naar wat je wil aanbieden?

    Elk bedrijf begint met een goed idee. Om zeker te zijn dat er wel vraag is naar wat jouw zaak wil bieden, moet je een marktonderzoek doen. Is er concurrentie die hetzelfde doet? Zo ja, is er nog ruimte voor jouw zaak? Zo niet, waarom bestaat zo'n bedrijf nog niet?

    Hou de volgende tips in het achterhoofd als je een idee voor een eigen zaak uitwerkt:

    • Ga na welke nieuwe technologieën er aankomen! Misschien kan jij de concurrentie voor zijn en als eerste een geniaal plan bedenken
    • Probeer met je zaak een probleem op te lossen! Als je het leven van mensen kunt vergemakkelijken, ga je zeker gelukkige klanten krijgen.
    • Kijk met een frisse blik naar iets wat al bestaat! Veel bedrijven werken al tientallen jaren op dezelfde manier omdat ze het zo gewend zijn. Misschien is het tijd voor vernieuwing?
    • Zorg dat jouw product of service beter en sneller is dan bij de concurrentie! Dan komen de klanten vanzelf.

  2. Registreer je bedrijfsnaam

    De naam van je bedrijf is het eerste wat klanten zullen horen als je je zaak aan hen voorstelt. En je wil ook dat ze de bedrijfsnaam gemakkelijk kunnen onthouden. Denk daarom goed na voor je een beslissing neemt en test de naam eventueel uit bij een publiek. Lees hier meer tips voor het kiezen van een bedrijfsnaam!

    Daarna moet je controleren of de naam nog niet in gebruik is, en hem registreren. Behalve een bedrijfsnaam heb je ook een goed en herkenbaar logo nodig. Lees hier onze tips voor het maken van een logo!


  3. Stel een businessplan op

    Nog voor je bedrijf officieel bestaat, moet je al een businessplan opstellen. Dit document zal je begeleiden vanaf de opstart tot het moment dat je je zaak wil uitbreiden. Zeker als je financiële steun nodig hebt, zal de bank je businessplan willen zien voor ze een lening toekennen.

    Wat moet er zeker in je businessplan staan?

    • De naam van je bedrijf en een beschrijving van wat je bedrijf precies doet.
    • Op welke markt richt je bedrijf zich en hoe kan je die klanten het best bereiken?
    • Wat zijn de sterke en de zwakke punten van je concurrenten?
    • Welke producten of diensten bied je aan? Hoe ga je ze ontwikkelen? En wat gaat het kosten?
    • Hoe zal je zaak dagelijks werken?
    • Waar komt je budget vandaan en hoe zie je de toekomst?

  4. Breng de administratie in orde

    Je moet nog een aantal keuzes maken voor je echt aan de slag kunt. Ga je voor een eenmanszaak of een vennootschap? In het tweede geval moet je bepalen wat voor vennootschap het wordt. Onder andere voor je boekhouding en voor de belastingen is dit cruciaal.

    Daarnaast heb je een bankrekening nodig. En aangezien je nu zelfstandig bent, moet je ook een ondernemingsnummer en btw-nummer aanvragen. Vergeet tot slot niet om je bij een sociaal verzekeringsfonds en een ziektefonds aan te sluiten. Al die dingen kan je laten regelen door een sociaal kantoor.


  5. Kies een locatie voor je zaak

    Heel wat start-ups beginnen gewoon aan de salontafel. Maar dat is niet altijd mogelijk. De locatie van je zaak hangt ook af van wat je precies wil doen.

    • Heb je een kantoor nodig of een handelspand?
    • Moeten jouw klanten je zaak kunnen bereiken? Dan is het een goed idee om dicht bij een snelweg of een station te zitten.
    • Soms is het nuttig om in de buurt van de concurrentie te blijven, maar soms kan dat jouw activiteiten net bemoeilijken.
    • Check of een pand bijvoorbeeld op technologisch vlak geschikt is voor het werk dat je moet doen.
    • Dream big, en denk al op voorhand aan de uitbreidingsmogelijkheden in het gebouw.

    Zorg ook dat je kantoor meteen voorzien is van internet en telefoon. Met Bizz Office wordt alles gratis voor je geïnstalleerd en geniet je 24/7 van bijstand.


  6. Begin je product of service te ontwikkelen

    Na al die stressende taken is het geweldig wanneer je eindelijk je droom in vervulling ziet gaan. In sommige zaken kan je alles zelf doen, maar het kan ook zijn dat je niet over de vaardigheden beschikt om een bepaald product te maken. Dan heb je de keuze: ofwel ga je het uitbesteden, en dan loop je het risico dat je te weinig controle kunt uitvoeren over het resultaat. Ofwel neem je iemand aan, wat ons bij de volgende stap brengt.


  7. Neem eventueel personeel aan

    Veel ondernemingen starten als eenmanszaak, maar soms heb je toch meteen enkele collega's nodig. Zij moeten dan ook over de skills beschikken die jij niet hebt en die je bedrijf nodig heeft. Als de technische kant van je werk belangrijk is, kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om een IT-expert op de werkvloer te hebben.

    Als je personeel aanneemt, moet je tijdens de sollicitatiegesprekken zeker duidelijk maken welke bedrijfscultuur je voor ogen hebt. Stel ook de juiste vragen, zodat je goed weet welk profiel een kandidaat heeft. Neem niemand aan omdat die persoon over het algemeen wel capabel lijkt, maar kies je werkkrachten echt uit op basis van wat je nodig hebt.

    En zorg nadien ook dat alle kennis niet bij één persoon ligt! Stel dat iemand na een paar jaar zou vertrekken, dan wil je niet dat ook alle knowhow meteen verdwijnt.


  8. Promoot je zaak

    Tot slot moet je klanten aantrekken. Heb je van marketing geen kaas gegeten, dan loont het de moeite om hiervoor een expert in te huren. Je kan ook zelf reclame maken via de sociale media. En zorg dat je zeker een goede website hebt, waarop klanten alle informatie terugvinden. Denk zeker aan je contactgegevens, zodat je gemakkelijk te bereiken bent!


En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s

Andere artikels van Proximus Business