Nieuwe website bouwen? Lees eerst de 5 meest gestelde vragen!
Gepubliceerd op 20/08/2018 in Inspiratie
Een nieuwe website voor je zaak? Da’s een belangrijke beslissing! Je hebt vast nog enkele grote vragen voor je de stap waagt. Weet je bijvoorbeeld al hoe lang het zal duren voor je nieuwe site klaar is? Of ze in Google beter zal scoren dan je oude webpagina? En wat voor domeinnaam je best kiest? Onze Bizz Expert beantwoordt de 5 meest gestelde vragen over nieuwe bedrijfswebsites.
Nieuwe site? Check Bizz Online!
- Hoeveel kost een nieuwe website?
De prijs van een website kan flink variëren. Het hangt er in de eerste plaats vanaf wat je precies nodig hebt … Een eenvoudige pagina met enkel je adres en een korte beschrijving? Dat kost je zo’n 1000 euro voor de ontwikkeling plus 100 euro jaarlijkse onderhoudskost.
Een degelijke website die via zoekmachines te vinden valt én waarop je achteraf nog dingen kan aanpassen? Daarvoor betaal je al snel enkele duizenden euro’s. Maar let niet té veel op het prijskaartje! Je bent een ondernemer met een drukke agenda. En dus zorg je er best ook voor dat je website zo weinig mogelijk tijd en energie vraagt!
Advies van de Bizz Expert:
Je website moet beantwoorden aan wat jouw zaak nodig heeft. Of dat nu een webshop of aanpasbare menukaart is. Maar zorg wel dat je site bij je je portefeuille én je agenda past! - Laat ik best mijn website vernieuwen of een nieuwe site maken?
Bij websites is het meestal beter om met een schone lei te beginnen. Verouderde systemen zijn zelden compatibel met nieuwe tools en technieken. Daardoor is bijvoorbeeld een bepaald ontwerp onmogelijk of kan je je bezoekers niet deftig opvolgen. Kortom: je oude website is eerder een obstakel dan een hulpmiddel.
Het optimaliseren van je oude site kost bovendien evenveel moeite als de opbouw van iets nieuw. Er is vaak een hoop te verbeteren aan zo’n oude webpagina. Het design is niet mobielvriendelijk, de webteksten zijn niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of de achterliggende codering zorgt voor lange wachttijden.
Advies van de Bizz Expert:
Wil je zeker zijn van een makkelijk bruikbare en goed gebouwde website? Dan begin je best gewoon met een schone lei! - Mijn huidige website scoort slecht in Google. Gaat dat bij een nieuwe anders zijn?
Je de bovenste positie garanderen in de zoekresultaten van Google? Dat kan niemand. Er hangt bijvoorbeeld te veel af van hoe sterk je concurrentie is op digitaal vlak.
Maar van één ding ben je wel zeker met een nieuwe website: een goeie webontwikkelaar zorgt ervoor dat je online vindbaar bent. Zeker bij lokale zoekopdrachten, dus door mensen die fysiek in de buurt van jouw zaak zijn, is een toppositie altijd haalbaar.
Advies van de Bizz Expert:
Kies voor een webontwikkelaar met expertise in SEO. Bij zoekmachines is niks gegarandeerd, maar je zal alvast beter scoren in Google dan voordien. - Hoe lang duurt het voor mijn nieuwe website gebouwd is?
Er zijn veel factoren die bepalen hoe lang de bouw van je website duurt:
- Wanneer stuur jij je bedrijfsinfo door, zoals foto’s en productdetails?
- Wanneer kan de webontwikkelaar aan jouw project beginnen?
- Hoe ingewikkeld is je vraag? Wil je één korte pagina of een volledige webshop?
- Hoe snel geef jij feedback op tussentijdse voorstellen?
Wat de situatie ook is: ga ervan uit dat je site ten vroegste enkele maanden na je aanvraag gelanceerd wordt.
Advies van de Bizz Expert:
Neem je tijd voor een nieuwe website. En vooral: kies je ontwikkelaar op basis van zijn kwaliteit, niet zijn agenda. - Hoe kies ik een naam voor mijn nieuwe website?
Had je al een website? Dan kan je altijd aan je webontwikkelaar vragen om je oude domeinnaam te hergebruiken. Tenzij je daar niet meer tevreden mee bent, natuurlijk. Hou wel rekening met deze 4 tips wanneer je een nieuwe domeinnaam kiest:
- een bedrijfswebsite draagt best gewoon (een korte versie van) de naam van je zaak
- .be, .nl en .com zijn in België de meest voor de hand liggende extensies
- korter is makkelijker - zowel om te onthouden als om te typen
- vermijd leestekens zoals streepjes en o’s die als nullen gelezen kunnen worden
Advies van de Bizz Expert:
Doe niet té creatief met je domeinnaam. Je website moet vooral toegankelijk zijn voor elke potentiële klant.
Je wil een goeie website.
Eentje die makkelijk vindbaar is. Die de vragen van je klanten beantwoordt. Met een naam als een klok. Boordevol nieuwe tools en technieken. En dat je dat allemaal wil voor jouw zaak, da’s niet meer dan normaal.
Het enige dat je niet kan verwachten: dat eender wie zo’n site kan maken. Voor een goeie bedrijfssite heb je een oerdegelijke webontwikkelaar nodig. Iemand met wie je regelmatig kortsluit. Iemand met bakken ervaring. Iemand zoals de experts van Bizz Online.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s