Je eigen zaak starten … zonder geld, kan dat?
Gepubliceerd op 16/03/2021 in Start Like A Pro
Een idee? Jij hebt er wel tien. En je staat te popelen om er iets mee te doen: je eigen zaak beginnen. Toch blijft het bij dromen, want … een startkapitaal heb je niet. Maar heb je wel echt een grote spaarpot nodig? Niet als je het goed aanpakt. En deze tips volgt!
Een zaak starten zonder geld: zo begin je eraan
Oké, we geven toe: voor niets gaat de zon op. Wil je een zaak beginnen, dan zijn daar formaliteiten én opstartkosten aan verbonden. Maar die laatste liggen vast een pak lager dan je denkt ...
- Het eerste wat je moet doen, is je inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
- De volgende stap is je ondernemingsnummer dat je van de KBO krijgt, laten activeren als btw-nummer.
- Afhankelijk van je zaak, kan het zijn dat je bepaalde vergunningen nodig hebt: ook die kunnen geld kosten.
- Daarnaast betaal je elk kwartaal sociale bijdragen. Die zijn afhankelijk van je netto-inkomen.
Dit zijn je basiskosten:
Administratie
Kosten
Inschrijving KBO
89,50 euro
Activatie ondernemingsnummer
58 euro +21% btw
Aanvragen vergunningen
Afhankelijk van de vergunning
Sociale bijdrage per kwartaal
Sociale bijdrage per kwartaal
Opgestart, wat nu?
Eens het bovenstaande geregeld is, kan je beginnen. Wil je je kosten blijvend laag houden, dan heb je een aantal mogelijkheden.
1. Word eerst zelfstandige in bijberoep
Je bent niet verplicht om meteen alles wat je hebt in je zaak te investeren. Kijk je liever eerst de kat uit de boom? Dan kun je zelfstandige in bijberoep worden. Dat betekent dat je minstens halftijds in loondienst blijft. Met als voordeel dat je kan rekenen op een vast inkomen en dat je werkgever je sociale rechten betaalt.
Nog een voordeel? Je sociale bijdragen per kwartaal zijn een pak lager. De eerste drie jaar van je zelfstandige activiteit betaal je een voorlopige bijdrage van 20,5%, berekend op een netto belastbaar inkomen van 1.548,18 euro. Dat komt uit op maar 82,47 euro per kwartaal.
2. Denk na over je vennootschapsvorm
Als zelfstandige in bijberoep geproefd van het ondernemerschap en honger naar meer? Wanneer je een beperkt budget hebt, kies je beter voor een ondernemingsvorm waarvoor geen startkapitaal nodig is. Bij een eenmanszaak is dat bijvoorbeeld het geval.
Heb je toch grotere plannen, of wil je werken met personeel? Dan kun je een vennootschap oprichten. Afhankelijk van de vorm die je kiest, zal je inbreng verschillen. Er zijn vier basisvormen:
Vennootschapsvorm
Inbreng
Besloten vennootschap (BV)
Elke aandeelhouder brengt voldoende in om de BV 3 jaar operationeel te houden.
Coöperatieve vennootschap (CV)
Elke aandeelhouder brengt voldoende in om de CV 3 jaar operationeel te houden.
Naamloze vennootschap (NV)
Minstens 61.500 euro
Maatschap
Vereist, maar voor 3 jaar is niet nodig
3. Doe geen onnodige uitgaven
Als zelfstandige mag je allerlei kosten inbrengen, toch? Correct, maar dat betekent nog niet dat die flitsende nieuwe laptop of auto gratis is … Investeer alleen in wat je écht nodig hebt voor je zaak. En mogelijk kan je bepaald materiaal voorlopig huren, tot je inkomsten stijgen?
Doe je toch uitgaven voor je zaak? Hou ze dan goed bij. Want ze hebben als voordeel dat ze je belastbaar inkomen laag houden. En dat betekent dan weer dat je minder belastingen en sociale bijdragen betaalt. Maar welke kosten zijn aftrekbaar en welke niet? Daarvoor zijn een paar vuistregels:
- Je kosten moeten te maken hebben met je zelfstandige activiteit: je sociale bijdrage, je boekhouder en je bedrijfswagen zijn bijvoorbeeld aftrekbaar.
- Je kan de echtheid van je kosten bewijzen met een factuur, btw-bonnetje of ontvangstbewijs.
- Je hebt je kosten in hetzelfde jaar betaald als dat je aftrekt: kocht je in 2020 een nieuwe smartphone, dan kan je die in 2021 niet meer inbrengen.
Tip: De kosten die je maakt om je zaak op te starten, mag je ook inbrengen. Hou daar dus rekening mee en bewaar de nodige bewijzen.
Je hoeft niet alles zelf te bekostigen
Is er om jouw zaak uit de grond te stampen toch méér nodig dan wat dromen en een laptop? En is je eigen spaarpot beperkt? Dan zijn er nog twee andere manieren om je project te financieren:
1. Ga op zoek naar subsidies
In België zijn er heel wat steunmaatregelen voor wie z’n eigen zaak wil starten zoals jij. Premies, subsidies, voordelige leningen, … afhankelijk van je situatie zijn er verschillende mogelijkheden. Informeer jezelf dus goed!
2. Klop aan bij de bank
Kom je ook met de nodige ondersteuning niet toe om je plannen te verwezenlijken? Dan is een lening bij de bank een optie. Een ijzersterk (en realistisch) financieel plan is dan wel een must. Daarin omschrijf je onder meer je kosten, hoe je die gaat financieren en hoe je van plan bent winst te maken. Maak er dus werk van, want het is dé manier om de bank te overtuigen jou te steunen.
Vergeet je boekhouder niet!
Bijna klaar om de sprong te wagen? Dan hebben we nog één laatste gouden tip: neem een goeie boekhouder. Tenzij je zelf boekhoudkunde gestudeerd hebt, is die ideaal geplaatst om je financieel advies te geven zodat jouw zaak kan blijven draaien. En onthou: ook het bedrag dat je betaalt aan je boekhouder kun je inbrengen als beroepskost … al zal die dat wel voor je doen!
BRON: Liantis
Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.
Start Like A ProStart Like A Pro
Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!