Hoe zet je als startende zelfstandige je zaak in de kijker?

Gepubliceerd op 02/06/2020 in Start Like A Pro

Als startende zelfstandige wil je natuurlijk zo snel mogelijk bekend zijn om de verkoop te stimuleren. Promotie voeren is de boodschap. In dit artikel zoomen we even in op de concrete vragen die je je moet stellen bij een het opmaken van je communicatieplan.

Hoe zet je als startende zelfstandige je zaak in de kijker?

Wie is je doelgroep?

Je moet weten wie je potentiële klanten zijn . Maar het kunnen ook ontvangers zijn die de boodschap doorgeven aan je daadwerkelijke doelgroep. Denk hierbij aan speelgoed. Je doelgroep bestaat uit kinderen. Zij moeten de boodschap doorgeven aan hun ouders.

Wat wil je bereiken bij je doelgroep?

Hier moet je direct weten welk effect je wil hebben:

  • Wil je dat de consument nog meer je product gebruikt?
  • Wil je je merkentrouw vergroten?
  • Of wil je niet-gebruikers overtuigen om je product te gebruiken?

Je kan verschillende boodschappen geven:

  • Informeren: over een nieuw product, een prijswijziging, een dienstverlening, de functionaliteiten van een product…
  • Overtuigen: om nu het product te kopen, aanzetten tot een merkenwissel…
  • Herinnering: Je product bestaat nog steeds, waar je het kunt kopen, het kan later nog van pas komen…

Welke boodschap verspreid je best?

Hier vertel in een paar woorden je verkoopargument. Je concurrentievoordeel, waarom je product of dienst zo uniek is. Je boodschap moet blijven hangen en geloofwaardig overkomen.

Welke media kies ik?

Om de geschikte media te kiezen, moet je op een paar zaken letten:

  • Het communicatiekanaal: Is het gekozen medium geschikt om de boodschap over te brengen?
  • Bereik: Hoeveel mensen kan ik ermee bereiken?
  • Dekking: Welk percentage van je doelgroep kan je hiermee bereiken?
  • De kosten en het budget

Wat wil je uitstralen? Wat is je imago?

Naast duidelijk en helder communiceren over je boodschap is je imago ook van cruciaal belang. Je imago is het beeld dat klanten en consumenten van je hebben. Je moet altijd aan je imago werken. Je moet tonen wie je bent en wat je doet.

Geef je bedrijf een herkenbaar gezicht: een huisstijl

Je moet je onderscheiden van de rest met een identiteit of huisstijl. Dat doe je met een logo, kleuren, lettertype, je website, visitekaartje… Alles moet in lijn liggen. Je moet ervoor zorgen dat je bedrijf herkenbaar is. Een goede huisstijl geeft meteen weer waarvoor je bedrijf staat.

Welke promo-acties kan je voeren?

Een promotie is een tijdelijke actie. De bedoeling is om de verkoop te stimuleren.

Een paar technieken:

  • Sampling: je geeft gratis monsters aan mogelijke afnemers
  • Cash en refund-acties: de consument ontvangt korting op bepaalde producten door bijvoorbeeld een streepjescode op te sturen. Het aankoopbedrag wordt op de rekening teruggestort.
  • Waardebonnen: hiermee kan de afnemer het product aan een verminderde prijs aankopen bij de handelaar.
  • Premiums: je geeft proefartikelen mee, samen met andere producten.
  • Prijsacties: je geeft korting voor de aankoop van grote hoeveelheden.
  • Tips voor recepten op de verpakking of receptenboekjes.

Veel succes bij het opmaken van je communicatieplan!

Bron: LIANTIS

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro